Funktioner som finns eller saknas i Visma eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Det börjar bli en otrevlig repris: det går inte att logga in i Visma eEkonomi idag lördag den 1/9. Jag kommer till inloggningsskärmen men sedan tycks det ske en negativ loop och det bara rullar runt utan att jag kommer fram till eEkonomi. 

Det här är inget nytt problem utan jag har upplevt det förut och påtalat det för er på Visma ett antal gånger, bl.a. här på forumet. Men om och om igen uppstår samma problem. 

Kan man kanske hoppas på en omedelbart åtgärd så att jag får tillgång till de tjänster jag betalar för, och en relevant återkoppling på vad som har hänt och vad ni tänker göra åt det så att detta fel inte uppstår framöver? Gärna en relevant återkoppling som inte bara utmynnar i "titta så många andra saker som vi har gjort i kosmetiska syften" eller "vi måste låtsas som att vi lyssnar på er men ingen i organisationen orkar bry sig".
Foto på max1001

max1001

• 6,036 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

• 0
  • 2
Foto på Ribomation

Ribomation

• 1,104 poäng 1k badge 2x thumb
Kollade just för egen del och ser att jag kunde logga in utan problem.
Test att starta om din webbläsare samt tömma dess cache minne.

Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

• 2,944 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!
Testade också och det fungerar felfritt, använder Google Chrome.
Hälsningar Markus

Foto på max1001

max1001

Ja, det fungerar nu, men inloggningen sker med en viss latens som är lägre än vad som är normalt. Men det var ett fönster på 15-20 min det inte fungerade alls för mig. Det här är ett återkommande problem Visma har med eEkonomi. Ibland är det kortare stopp, ibland så har stoppet varit under flera dagar. Sök gärna i forumet för referens. Och det beror inte på cache eller liknande, utan helt och hållet på brister som finns i deras val av infrastruktur. 

Jag inser nu att jag har använt eEkonomi i 5 år eller så. Kan det stämma? Herrgud, hela användarupplevelsen har gjort mig till en bitter gubbe... 
Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

Ja, det finns mycket att önska när det gäller eEkonomi, som Du är inne på, det måste fungera 24/7.
Tycker dock att utvecklingen gått framåt. När eEkonomi började marknadsföras så var det långt ifrån färdigutvecklat men jag tror att Visma såg sig tvungna att ge sig in i matchen mot Fortnox, no matter what.
Min åsikt.
Foto på Ribomation

Ribomation

Markus; Har du jämfört eEkonomi med Fortnox?
Undrar, eftersom jag funderat på att byta. Att byta, vore dock ganska mycket arbete, speciellt med att sätta upp nya bankkopplingar, förutom SIE export/import.
Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

Hej!

Nja, jag har jobbat en del i Fortnox men inte så att jag kan jämföra systemen som sådana. Båda har ju helt klart fördelen att de är molnbaserade. 
Själv är jag en trogen Visma-användare, sitter nästan lika hårt inne som iPhone vs Android ;-).
Kanske finns det någon annan användare eller byrå på forumet som jobbat fullt ut i båda systemen?
Hittade en länk när jag googlade på "fortnox eller eekonomi":
https://vismaspcs.se/bokforingsprogram/visma-eller-fortnox

// Markus
Foto på Ribomation

Ribomation

ok.
Länken till jämförelsen, var nog mest av formen "goddag yxskaft".

>>har jobbat en del i Fortnox 
Några saker jag missat i eEkonomi, som jag vant mig vid då jag körde installerat, är
  • automatisk momsberäkning vid kontering
  • konfigurerbar automat-kontering
  • kunna skriva ut arbetsgivar- och moms-deklarationer UTAN att bokföra samtidigt
  • kunna skriva ut en verifikation direkt när man håller på med kontering
Är det något av detta du känner igen i Fortnox?

Foto på Markus Anderberg

Markus Anderberg

Jämförelsen var ju Vismas egen förstås! ;-)

I Fortnox kan Du skriva ut en verifikation med tre musklick, direkt från bokföringsbilden.
I Fortnox kan Du skapa automatkonteringar.
Tror att man först skapar arbetsgivare- resp momsdeklaration, skriver ut och sedan väljer att bokföra dito. I eEkonomi kan Du ångra en eller två skapade momsdeklarationer om jag läst rätt på forumet, har aldrig behövt testa det.

Blir själv lite intresserad av att testa Fortnox nu i samarbete med kund! Alltid kul att lära sig nya saker!

Hälsningar Markus
Foto på Ribomation

Ribomation

tackar för info.

>>eEkonomi kan Du ångra en eller två skapade momsdeklarationer om jag läst rätt 
När jag just börjat med eEkonomi, skrev jag ut en momsrapport och gjorde sen en manuell momsomföring (så som jag brukade göra). Jag var då helt ovetande om att eEkonomi också gjorde en omföring. Det var min revisor som påpekade att momskontona inte stämde, ett år senare vid bokslutet. Efter en hel del grävande uppdagades problemet och vad som orsakat det. Jag slutade då att använda momsrapporten.

Intressant, är att några gångers uppehåll med momsrapporten, innebär att man inte kan börja igen, eftersom programmet kräver att man gjort den föregående rapporten o.s.v....

Foto på max1001

max1001

Jag har övervägt en flytt många gånger. Lönehanteringen flyttade jag för flera år sedan till Fortnox från Visma. Överlag tror jag nog att Fortnox har en bättrre och stabilare produkt. Jag skulle nog också hävda att deras support i regel är mer alerta än Vismas. 

Det som har avhållit mig från en flytt är förutom merarbetet (som jag inte riktigt har tid för) men också att Visma erbjuder en bättre/enklare integrering mellan bokföring/fakturering och deklaration/årsredovisning.

Men allt har ett slut. Jag är överlag väldigt missnöjd med Visma eEkonomi vad gäller stabilitet, återkoppling till kunderna när någonting strular, och att man inte tar vara på kundinput vad gäller förbättringsområden.  
Foto på Ribomation

Ribomation

>>Visma erbjuder en bättre/enklare integrering mellan bokföring/fakturering 
Skulle du kunna utveckla detta?

Visma funkar som andra program jag kört, dvs man fakturerar och det bokförs automatiskt i kundreskontra, samt sen prickar man av vid inbetalning och kundreskontran uppdateras.

Är det mer integration med andra system, du avser?
Foto på max1001

max1001

Nja, jag skrev lite slarvigt. Vad jag menar är integreringen med deklaration och årsredovisning som är smidigare i Visma än t.ex. Fortnox där jag måste förlita mig på externa moduler av andra företag. Det blir fler manuella steg där. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.