Går inte att markera kunder som "Webbshopskund" - Administration 500/1000/2000

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,
Vi har Visma Administration 2000 och har en webbshop (ej Visma). Vi använder ett program (Sharespine Client) som integrerar Visma Administration 2000 och webbshoppen.
Visma skall vara "master" för kunder och produkter. Endast order ska flöda från webbshoppen till Visma.

Vi vill föra över kunder från Visma till webbshoppen och dessutom kunna välja vilka kunder som skall föras över (alla kunder ska inte skapas i webbshoppen).
Sharespine Client har en funktion som möjliggör detta genom att den endast för över kunder som är "markerade som webkunder i Visma Administration".

När vi försöker markera en kund som webbshopskund i Visma får vi felmeddelandet "Kunden kan inte markeras som webbshopskund om den inte finns upplagd i webbshopen."

Hur löser man detta?
Tack!
Foto på MimosaBlom

MimosaBlom

  • 92 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

  • 0
  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej MimosaBlom,

Rutan för Webshopkund är endast en "läsruta" i API:et. Det betyder alltså att den sätts/bockas i av Visma Administration per automatik. Om rutan bockas ur på en befintlig kund kommer den automatiskt  bockas i igen så snart kunden gör en ny beställning i er webshop och beställningen skickas till Visma Administration. Den går alltså inte att bocka i manuellt. 
Om det är en ny kund som inte har beställt i Webshopen alls än kommer den också bockas i automatiskt så snart kunden gjort en beställning där och den skickas till Visma Administration.

Ha det gott :)

/Sofia