Går inte att uppdatera Lön 600 via Hjälp - Uppdatera programversion

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

En av mina klienter har version 2018.02 och när jag klickar på Uppdatera programversion kommer det upp en ruta med texten: Det finns ingen ny version tillgänglig.
Fungerar ju bra?
Foto på Ellge

Ellge

• 3,184 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ellge!
Det stämmer att du inte kan göra det den vägen. Anledningen till att den nya versionen inte är tillgänglig under Hjälp är att efterföljande versioner av 2018.02 inte är "tvingande" versioner. 
Det går alltså bra att arbeta i den versionen. Kan finnas kunder som har stött på specifika problem och som behöver uppdatera till en senare version, men annars ska 2018.02 funka bra.
Så i detta fallet så beror det på att vi just nu har valt att släppa de lite större versionerna den vägen. 

Du kan alltid hitta senaste versionen på vår hemsida under Ladda ner om du vill hämta den. Under versionsnyheter i vår hjälp kan man läsa vilka uppdateringar som har gjorts i en ny version. 

Vi hoppas kunna använda funktionen för Uppdatera programversion ännu mer och bättre i framtiden men just nu så väljer vi vilka versioner vi vill släppa den vägen. 

Så kika in på hemsidan och hämta versionen där så kommer ni vidare!
Ha det gott!
/Sanna
Foto på Ellge

Ellge

Men man måste ju ha den versionen om man ska lämna skattedeklaration på individnivå?
Och det står ju när man öppnar programmet att "Ny version finns"
(Redigerad)
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ellge,

För att skapa arbetsgivardeklaration på individnivå krävs version 2018.3 eller senare. Precis som Sanna skriver ovan så är inte den versionen "tvingande" eftersom att alla företag inte påverkas av arbetsgivardeklaration på individnivå i nuläget. Det kommer upp en notis i programmet för att det finns en ny version att hämta, dock är inte den nya versionen tillgänglig under just Hjälp eftersom att det inte är en version som krävs för att kunna arbeta vidare i programmet. Om du går till sidan Mina program så kan du ladda ner senaste versionen av ditt program. 

Vi tar gärna åt oss av feedback om du önskar att notiserna eller tillgängligheten gällande nedladdningen av nya versioner skulle vara på ett annat sätt.

Ha det fint!
/Theodor
Foto på Ellge

Ellge

Jo jag har förstått det, men vad jag inte förstår är varför ni ska krångla till det så. Om det står att det finns en ny version och man klickar på Uppdatera och får svaret att det inte finns någon ny version?
Antingen borde det fungera med uppdateringen (med en notering att det inte är "tvingande")
eller så får ni skriva att det inte går att uppdatera via Hjälp, utan man måste ladda ner via hemsidan.
Kommunikation och information!
Bara min åsikt.
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!Jag har tagit del av dina synpunkter och förstår absolut vad du menar!
Eftersom även en uppdatering via Hjälp - Uppdatera programversion kan skapa frågor hos våra kunder brukar vi endast aktivera detta när uppdateringen gäller merparten av användarna. Men jag förstår också att det är väldigt förvirrande när det står att det finns en ny version men att du redan har den senaste versionen.
Jag har tagit detta vidare och vi kommer framöver försöka ha Visma Update påslagen så fort som möjligt efter en release.Ett tips är att meddelandet om Ny version syns endast om du inte har den senaste versionen, så har du den senaste versionen så finns inte meddelandet.
mvh/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.