Går inte maila till vismadoc.net - Scanner

  • 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Det går inte längre maila till den mailadress som är kopplad till Visma Scanner. Alla mail studsar. Verkar vara nåt problem med domänen vismadoc.net.

RemoteServer returned '550 5.4.310 DNS domain vismadoc.net does not exist[Message=InfoDomainNonexistent] [LastAttemptedServerName=vismadoc.net][AM5EUR02FT039.eop-EUR02.prod.protection.outlook.com]'

Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 11 månader sedan

  • 2
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 13,560 poäng 10k badge 2x thumb
Domänen är inte längre giltig. Ser ut som det är för att ingen har betalt in förnyelseavgiften. Domänen hade ett bäst-före-datum som var redan 28/5 men tydligen har registratorn tillåtit domänen att fungera en månad extra (verkar som den blev satt som inaktiv idag om jag läser rätt)

(med reservation för att den kan ha blivit betald senaste timmarna men att det inte hunnit slå igenom globalt, inte troligt men möjligt)
Domain Name: vismadoc.net
Registry Domain ID: 1860509961_DOMAIN_NET-VRSN
Registrar WHOIS Server: whois.domaininfo.com
Registrar URL: ports.domains
Updated Date: 2018-06-28T09:12:00Z
Creation Date: 2014-05-28T07:23:31Z
Registrar Registration Expiration Date: 2018-05-28T07:23:31Z
Registrar: PortsGroup AB
Foto på Martin Öberg

Martin Öberg, Visma Security

  • 784 poäng 500 badge 2x thumb
Vi är medvetna om problemet och jobbar på att lösa det.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 13,560 poäng 10k badge 2x thumb
Nyfiken-i-en-strut: Vad är det som är problemet?  

Alltså, inte att domänen är tillfälligt avstängd (det är ett problem i sig som tyder på mer än ett fel inom Visma) men med att förnya domänen? 
Foto på Gunilla Stare

Gunilla Stare

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Har haft det så här nu i flera dagar. Arbetet växer och ingen har kunnat hjälpa mig
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 13,560 poäng 10k badge 2x thumb
Inte för att förminska problemet/felet men det går åtminstone att komma runt det:

Fotografera underlagen med vanliga fotoappen och använd uppladdningsfunktionen som finns inbyggd i eEkonomi på webben. Det går faktiskt rätt hyfsat bra att köra eEkonomi direkt i webläsaren i telefonen (i alla fall på en iPhone 7?)

Man får inte visserligen inte med sig metadata/underlagsinfo men man får i alla fall in underlagen i eEkonomi och när det väl är där kan man uppdatera viss info i Scanner-appen. Det är troligen bara själva maila-in-funktionen och därmed scanna direkt i Scanner-appen som är utslagen pga av domänen är inaktiv.

Själv använder jag Microsofts app "Office Lens" i telefonen som gör att jag får en automatisk skärning och upprättning av det jag fotograferar. Så jag behöver inte vara så noga när jag tar bilden, det fixar appen åt mig. 
Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Lite värre när leverantörer mailar fakturor direkt till adressen. Inte mycket mer att göra än att vänta på betalningspåminnelserna...
Foto på Gunilla Stare

Gunilla Stare

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
påminnelse på vad, har inte fått någon faktura som inte är betald
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 13,560 poäng 10k badge 2x thumb
Gunilla: Jag kan ha fel om detta men jag har för mig att det är så att du inte behöver erhålla en faktura för att vara betalningsskyldig. Fakturan kommer sig ju troligen av att ni tidigare har ingår ett avtal i någon form, om inte annat genom att ni köpt eller till och med tagit emot något. Därmed har du kunskap om den kommande skulden. Det är så att säga inte leverantörens huvudvärk att fakturan inte kom fram. (Naturligtvis förutsatt att det inte är något lurendrejeri.)
Foto på Gunilla Stare

Gunilla Stare

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Märkligt är det. Alla fakturor från Visma går direkt in i mitt ekonomiprogram. Supporten borde väl kunna upplysa om det när man ringer och frågar. Så himla dåligt, ingen information om detta någonstans. Är ju fler som är drabbade
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 13,560 poäng 10k badge 2x thumb
Jag skulle tro att Visma använder tjänsten Autoinvoice eller motsvarande så de fakturorna, om de alls kommer in via e-post, går inte via domänen vismadoc.net. Snarare går det via autoinvoice.se eller kanske kollektor.se. (Jag använder själv Autoinvoice som kostar pengar men det är mer för att för att få tillgång till en bättre/fungerande OCR-tolkning, inte för att jag trodde det var sämre tillgänglighet på gratisalternativet Scanner/vismadoc.)

Jag gissar på att supporten helt enkelt inte fått information om felet. Det verkar som Visma inte har haft fungerande bevakning på vare sig domännamnet vismadoc.net eller mailtjänsten på vismadoc.net. (???) Hade de haft fungerande bevakning på den senare så hade det larmat när det fallerade med det första.... Alternativt så har de inte fungerande kommunikation från IT/drift till support och vidare ut till kund. :-)
(Redigerad)
Foto på Gunilla Stare

Gunilla Stare

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Dålig service. Snart semestrar och allt ska vara klart innan. Går flera dagar utan att något händer från deras sida. Måste väl finnas en jour dom kan koppla in
Foto på Louise

Louise

  • 188 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kan inte maila fakturor till Visma Scanner.

När jag försöker maila mina leverantörsfakturor till Visma Scanner får jag följande felmeddelande:
"Adressen
hittades inte


Meddelandet levererades inte till ******@vismadoc.net
eftersom det inte gick att hitta domänen vismadoc.net. Kontrollera att
adressen är rättstavad och inte innehåller några överflödiga blanksteg.
Försök sedan igen.

Svaret
var:

DNS Error: 6678506
DNS type 'mx' lookup of vismadoc.net responded with code NXDOMAIN Domain name
not found: vismadoc.net"



Jag har inte haft några problem tidigare, utan detta har kommit de senaste dagarna.
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,576 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Vi har upptäckt att vi har problem med Visma Scanner ifall du mejlar dokument till din unika vismadoc.net adress, du får precis som ni skriver ett mejl tillbaka till er med information om att meddelandet inte kunde levereras. Ni kan gå in på Statuspage för att se hur det går och vi återkopplar i tråden så fort vi har någon ny information. 

Ha en fin dag!
/Jenny
Foto på Annette

Annette

  • 1,704 poäng 1k badge 2x thumb
Hej.

Hur går det med detta? Fakturorna läggs på hög.
Detta är inte bra! Speciellt inte nu när det är semestertider etc.

Varit nere sen I fredags morse....
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,576 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej! 

Nu är det löst och det går bra att skicka sina dokument till vismadoc.net adressen igen :)

Ha en fortsatt fin dag!
/Jenny

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.