GDPR: Radera order

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
En av våra kunder har begärt att bli bortglömd (få sina personuppgifter raderade hos oss). Kunden har gjort en beställning hos oss. Kundfakturan kan vi förstås inte göra något åt men hur raderar vi ordern? När jag trycker på soptunnan får jag "Ej raderbar". 
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 11 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på JanH

JanH

  • 834 poäng 500 badge 2x thumb
Jag tror inte att du får radera en kund så länge du måste ha underlag för transaktionen ur bokföringslagens regelverk, och det är 7 år om jag minns rätt. Jag har för mig att det finns något som kallas affärsmässiga skäl att behålla en kunds uppgifter i sitt register. Bokföringslagen går över GDPR. Om någon i tråden har bättre koll så rätta mig gärna om jag har fel!
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Jag tror att du tänker på kundfakturan nu? Den ska vi som sagt inte radera utan det handlar om personuppgifterna i orderunderlaget. Vad jag kunnat läsa mig till finns inget rättsligt stöd för att neka kunden att denna raderas. 
Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

  • 2,578 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!

Ett inköp, en offert, en order eller en faktura ska inte raderas för att det är juridiskt bindande dokument och måste hanteras enligt gällande lagar och förordningar.

Ha en fin dag!

Mia
(Redigerad)