Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik10
MEDLEM

GDPR: Radera order

En av våra kunder har begärt att bli bortglömd (få sina personuppgifter raderade hos oss). Kunden har gjort en beställning hos oss. Kundfakturan kan vi förstås inte göra något åt men hur raderar vi ordern? När jag trycker på soptunnan får jag "Ej raderbar". 

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror inte att du får radera en kund så länge du måste ha underlag för transaktionen ur bokföringslagens regelverk, och det är 7 år om jag minns rätt. Jag har för mig att det finns något som kallas affärsmässiga skäl att behålla en kunds uppgifter i sitt register. Bokföringslagen går över GDPR. Om någon i tråden har bättre koll så rätta mig gärna om jag har fel!

Jag tror att du tänker på kundfakturan nu? Den ska vi som sagt inte radera utan det handlar om personuppgifterna i orderunderlaget. Vad jag kunnat läsa mig till finns inget rättsligt stöd för att neka kunden att denna raderas. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ett inköp, en offert, en order eller en faktura ska inte raderas för att det är juridiskt bindande dokument och måste hanteras enligt gällande lagar och förordningar.

Ha en fin dag!

Mia