Generella prestanda problem inom Visma program efter SQL uppdateringen! Vad gör Visma?

  • 6
  • Problem
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Samtliga program som är uppdaterade till SQL har stora prestanda problem! 

SQL Tanken som var god men som vi och våra kunder lider av!
Var produkten verkligen avtestad innan ni lanserade versionen.

Men det viktigaste är: När skall (hur ser handlingplanen ut)Visma åtgärda det?

Till er som ännu inte uppgraderat. GÖR DET INTE!

(Vi kör på en XEON 8kärnor, 3Ghz, 32GB Ram server med sinnessjuka svarstider etc)

Tagg
VISMA, SPCS ADMINISTRATION, TID, LÖN, SQL, SEG, TRÖTT, PRESTANDA, PROBLEM, BRYÅSTÖD, LÅNGSAM, NÄTVERK
Foto på bredbandskompetens Sweden AB

Publicerades för 2 år sedan

  • 6
Foto på frykan

frykan

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Vi körde på vertion visma adm 2000 2017.12. Och inmatning/sökning blev avsevärt bättre.
Desto mindre företag, Desto snabbare. Men jag håller med om att det blev något bättre. Men låååångt ifrån bra och vad man kan förvänta sig.
Foto på Patrik

Patrik

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
SQL server 2014 express som Visma använder är begränsad till 1GB RAM 10GB databas fil
Det spelar ingen roll hur mycket minne du har i server om du kör SQL express
Ja det är korrekt.
Men det är inte minnesstorleken eller DB filen som är problemet.
Foto på Pelle

Pelle

  • 538 poäng 500 badge 2x thumb
Vad är det som har blivit segare efter uppdateringen? Har kollat de kända programfelen som finns i version 2017.12 och de flesta skulle vi kunna leva med för att byta version.

Vi står själva i begrepp att uppgradera snart eftersom vår artrad.dbf är uppe i 1,5 GB och vårt system börjar bli väääldigt långsamt och vi tvingas köra registervård lite då och då. Vi har rensat databaserna ett flertal gånger och vill helst undvika det - givet alla risker det innebär. Har bara kört en testversion på en stand alone och vissa moment (som lagerförändringsjournal) var klart på bara några sekunder med SQL-versionen jämfört med ett halvt dygn tidigare. Upplevde i övrigt att många saker gick i ungefär samma hastighet, så det skulle vara intressant att höra vad som fungerat så dåligt att du avråder att uppgradera. Vi får hålla tummarna på att en ny version landar snart.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Pelle
Jag vill inte avråda dig att uppdatera till SQL-version, innan du uppdaterar bör du kolla läsa igenom informationen i samband med installation på hemsidan. Som det ser ut nu kommer vi snart med en uppdatering, så om jag vore dig skulle jag vänta så du slipper uppdatera två gånger inom kort tid. 


Eftersom SQL fungerar på ett annat sätt än CodeBase har vissa funktioner och utskrifter blivit långsammare. Flera saker visste vi om och har korrigerats innan släpp som exempelvis Lagerförändringsjournalen.
Andra saker är beroende på hur företagsdatan ser ut eller hur ni jobbar. Ett exempel är att om du har många resultatenheter och väljer jämförelse av föregående år då kan resultatrapporten bli långsammare. 
Därför är det viktigt att vi får veta mer detaljerat när och var prestandaproblem uppstår då vi lägger stort fokus på prestandan just nu.
Foto på Pelle

Pelle

  • 538 poäng 500 badge 2x thumb
Ojdå! Jag har bokat tid med integrationspartners om att göra uppgraderingen imorgon torsdag. Finns det chans att nya versionen hinner komma innan dess?
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Pelle
Tyvärr så hinner den inte bli klar tills i morgon torsdag. 
Foto på Pelle

Pelle

  • 538 poäng 500 badge 2x thumb
Kan bara konstatera att nya SQL-Visma funkar klart bättre och snabbare för oss än väntat i alla fall. Trots att vi har haft en stor databas gick bytet snabbt och smidigt. Noterade en liten "bugg" eller kanske skillnad i funktionalitet som inte ligger bland kända fel. Om man går in på en artikel och väljer fliken spårning och kollar beställningar, visas även gamla beställningar som redan är levererade.
Foto på Jens Petersson

Jens Petersson

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Hur ser det ut med en ny version? Vi har 2017.12 och installerade det väldigt tidigt. Att ta fram t,ex en resultatrapport, importera in reskontror till Bokslut från Admin eller att importera in kundfakturor via Visma Kundfaktura/Webfakturering tar en halvtimme, ibland timmar!
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Jens
Jag kommer att kontakta dig för att se om vi kan lösa det.
Löste ni problemet?
Lite uppdatering. Desto fler databaser/bolag. Desto långsammare. Visma kämpar med att lösa problemen och verkar inte riktigt testat produkten för större bolag och redovisningsbyråer.

Visma noterar även själva ner sina brister då många kunder rasar emot problemen. På hemsidan "kända fel och brister"
""Ju fler artiklar du har desto längre tid tar det. Om du till exempel har 5 000 artiklar tar det mer än 3 minuter att radera en försäljningsprislista som i version 2017.0 och tidigare tog runt 16 sekunder.

Lösning: Låt försäljningsprislistan ligga kvar och byt namn på listan. Prova med att radera försäljningsprislistan då inte någon är inne och jobbar i programmet. Gör helst raderingen på servern om du arbetar i nätverk. ""


Det här är verkligen INTE ok eller bra!


Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Det står på detta ärendet att det är löst men det är väl inte korrekt? För oss är problemet med prestandan i högsta grad en aktuell fråga. 
Foto på Annica

Annica

  • 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Jag kan konstatera stt registerstorlekarna spelar väldigt stor roll! Hade stora problem vid import av fakturaunderlag från Tid. Efter rensning av 288.000 ! artiklar (el-artiklar som vi inte längre säljer) och borttagning av dokument äldre än 2010 då blev allt mycket bättre!
Foto på Asa

Asa

  • 282 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Måste lägga mig i den här tråden..

Det är fortfarande löjligt segt och svarstiderna är ofta inget annat än oacceptabla.

Vi har integrationer och de leverantörerna (inte Visma) har löst alla problem som uppkommit i och med uppgraderingen. Vi har en serverinstallation, och ni har kollat av att allt är ok med vår server så ska inte påverka. Vi är inget stort bolag. Vi har inga projekt- eller resultatenhetsredovisningar som ska göra det segare. Vi har inga lager, inga produkter, faktiskt ingenting som inte ett någorlunda ok bokföringsprogram ska kunna hantera utan en massa extra svarstider. Har man som jag en konsult som hjälper till 2 dagar/vecka blir det förbannat ineffektivt och jobbigt när den konsulten får sitta och vänta på att bokföringen ska registreras tex istället för att bara bokföra.

Alla de fel gällande periodiseringssammanställningar osv (förutom all påverkan på integrationer och det strul det förde med sig i bokslutsperiod), som påverkat oss har ni rättat efter jag suttit timmar med er support i chatt och telefon, så då tänkte jag efter detta att ''nu är allt är löst med alla buggar så bör det väl gå snabbare'' men icke. Vi uppgraderade på er inrådan i november då svarstiderna då var så långa att det banne mig inte gick att jobba. Kan bara konstatera att det fortfarande, efter uppgradering och sql inte går ett dugg snabbare.

Har varit i kontakt med er support om detta. Vår interna it-support har varit i kontakt mer er support angående detta. Allting är kollat och ni vet själva inte varför det blivit bättre. Man blir helt uppgiven och det verkar inte spela någon roll hur många som påtalar detta; Visma ''jobbar på problemet'' men löser det inte. Otroligt tröttsam upprepning.
(Redigerad)
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

  • 30,526 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Åsa!

För att reda ut vad detta ska jag se till att en kollega kontaktar dig så fort som möjligt. Jag mejlar dig så att jag får ditt telefonnummer. 
Du är tyvärr inte ensam! Det var helt knasigt att lägga ut denna uppdatering precis vid årsskifte då även bokslut mm stod för dörren. :(
(Redigerad)
Foto på di1luan

di1luan

  • 174 poäng 100 badge 2x thumb
- Paket artiklar prestanda +1
- Minimera paketartiklar när gör order offert +1
Vi vet vad som ingår i paketen, vill man gå in och titta kan det var ett klick till (typ "fälla upp paketet"). Detta borde minska både nätverks och databas trafik radikalt!
- Lagerhålla paket artiklar +1 
Vi hade kunnat halvera vårt artikelregister på så vis och därmed hade allt gått snabbare!
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Vad händer?! Det utlovades frekventa uppdateringar för att få ordning på prestandaproblemen. Trots det sitter vi fortfarande med ett supersegt system. 
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Henrik!
I dag släpptes en ny version av Visma Administration 2018.2. 
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Det står inget om att versionen ska lösa prestandaproblemen men det gör den alltså? Ska installera så snart möjligheten finns här.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Henrik.
Denna version är främst GDPR anpassad samt lite fix vid installation bland annat. Du kan läsa mer i versionsnyheterna
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Tråden gäller prestandaproblemen och det är dessa som min fråga syftade på. Ni har alltså fortfarande inte lyckats lösa problemen med prestandan? 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.