Bokföra betalning av moms - eEkonomi

• 0
  • 13
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: Stänger då vi har en tråd som tar upp hantering av moms. mvh Patrik

Hej!Jag fick moms-pengar tillbaka från skatteverket efter att jag gjort en momsredovisning med hjälp av eEkonomi.Dessa pengar sattes in på mitt privata personkonto.Behöver jag sätta in dem på mitt plusgiro-konto för att kunna stämma av med programmet att jag har fått dessa pengar? Är det i så fall konto 1650 - Momsfodran som jag ska välja som konto för kredit?Hoppas någon kan hjälpa mig med detta...
Foto på Annastesi

Annastesi

• 688 poäng 500 badge 2x thumb
  • förvirrad

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 13
Foto på jcv_86

jcv_86

• 684 poäng 500 badge 2x thumb
Förlåt men det finns så mycket information och olika konto och grejer att jag är mer förvirrad än innan jag läste alla inlägg :( Hoppas någon vänlig själ kan förklara direkt till mig.

Jag bokförde året 2015 och så fick jag tillbaka momsen under 2016. Jag har inte vetat hur jag ska bokföra den momsen jag fick tillbaka så har bara dragit ut på det. Momsen betalades ut till mitt privata konto och jag förde in pengarna till företagskontot. Hur ska jag bokföra detta? (skriv gärna konto och d/k så jag inte missförstår, kan inte så jätte mycket om bokföring hehe)
Foto på Patrik Svensson

Patrik Svensson, Fd Moderator

• 3,196 poäng 3k badge 2x thumb
Hej.

När man använder Visma eEkonomi och bokför momsredovisningen så bokas momsfordran och skuld upp på konto 2650.

Finns en tråd om detta redan, Bokföra betalning av moms.
Amnesti, läs lite längre ner i tråden på RichardAasens inlägg, han tar upp när man får momsen betald till sitt privata konto.

jcv_86, kontrollera att du har momsen på debet på konto 2650. Du kan läsa samma tråd som ovan, vilket konto du ska mot kontera på beror på till vilket konto du fick återbetalningen samt hur du valde att hantera pengarna.

Men för att visa att du fått pengarna för momsen ska du ha 2650 i kredit.

Kommer stänga denna tråden så om det är följdfrågor som inte besvaras av tråden jag länkade till kan ni skriva i den så vi samlar allt på samma ställe.

Ha en bra dag!

/Patrik
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.