Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Glömt flytta resultat till Konto 2091

Upptäckte nu att vi har missat att flytta över årets resultat konto 2099 till konto 2091 under ett par år, vilken gör att konto 2099 bara har ökat medans 2091 stått still. Första frågan är om jag helt enkelt kan göra korrigeringen nu 2017 av det som står på kontot, om jag kan det är följdfrågan om jag kan flytta över hela summa direkt med en verifikation.

Ex.

Först 1/1-2017

2099 debet (summa)

2098 kredit (summa)

Efter bolagstämman

2098 debet (summa)

2091 kredit (summa)


Eller måste jag göra verifikation för korrigering varje år för sig som vi har missat?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du behöver inte dela upp på flera år , slutsumman blir ändå densamma

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! jag skulle nu flytta årets resultat.

Årets resultat är t.ex -60 000 enligt resultat räkning.

Men när jag fixar verifikationen och väljer konto 2099 så den innehåller egentligen -35 000.....................

 

Hmmm, hur ska jag göra?

När jag tittar på kontoanalys 2099, så den var 2017 nollat ingående och utgående, men 2018 och 2019 var det kvar utgående saldo en summa, hmmmmm, 

 

Hur löser jag detta nu enklast? Jag tjänar inte mycket på företaget och jag skulle bara avsluta de nödvändiga moment så smidigt som det går för att företaget har inte möjlighet att betala för en redovisning konsult....... Dessutom går företaget nu på minus, om den fortsätter så kommer jag att förlurar de 50 000 aktier som jag hade i företaget? hur räddar jag dem bäst.... mvh

My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan @Fd medlem

Det är alltså så att du verkar missat att bokföra föregående års resultat under åren 2018 och 2019. Användaren ovan har hamnat i samma situation och jag tänker att det besvarar din fråga på hur du ska gå till väga.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 

/My 
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för svaret.... år 2018 och 2019 var vinst, år 2020 förlust...... behöver jag nu som frågaställaren ovan göra utan att titta på varje år, att bara göra följande:

2099:::K (hela summan som jag hittar på detta konto) t.ex 10 000

2098:::D(samma summa)

Sedan när jag tittar på kontoanalys 2099, ser jag att den innehåller dubbelt så mycket som det var, dvs här enligt detta exempel 20 000........ Är det ok.

 

Vänligen

Hejsan! 

Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt din frågeställning hela vägen nu och det är svårt för mig att ge dig några siffror eftersom jag inte ser din bokföring framför mig tyvärr.
Men precis som du skriver så ska du titta på 2018 och 1019 års resultat och sammanställa det tillsammans i en och samma överföring. Du behöver alltså inte göra en verifikation/överföring för varje år eftersom det slutgiltiga bokföringsvärdet kommer bli detsamma. Du verkar ha koll på hur överföringen görs men om något skulle kännas oklart så har vi vårt inlägg Bokföra föregående års resultat

 

Glad påsk! 
/My