Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Automatisk kontering av moms

jag undrar om det går att ställa in automatisk kontering av moms när jag konterar försäljning 6% att då fyller ut atomatisk ut mommsen på summan??

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Elias!

När du skapar verifikationer kan du välja att ha automatfördelning på antingen fast belopp eller procent. I ditt fall väljer man procentfördelning. I instruktionen Skapa automatfördelning kan du läsa hur man gör. 

Jag provade att lägga upp ett exempel som du ser här.


Så här blir det sedan när du konterar på det försäljningskonto som du har kopplat automatfördelningen till. 


Sulle_
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Automatfördelning för moms, administration 1000.


Hej,

Jag jobbade förut med Visma Bokföring. När man arbetade med att lägga in nya verifikationer för försäljning så frågade programmet om beloppet som man konterade skulle automatfördelas efter momssatsen. Det ända man behövde göra var att välja momsrapportkod för dessa konton och kontera beloppet inklusive moms.

Nu har jag bytt program till Administration 1000 och där finns inte samma funktion/möjlighet. Denna funktion underlättade jättemycket i mitt arbete. Skulle era utvecklare kunna kika in på det här? Det skulle bli perfekt om ni kunde ha denna funktion även i Administration serien.

Jag jobbar alltså inte med kund- och leverantörsreskontra utan jobbar med manuell registrering av verifikationer (under Bokföring => Verifikationer). Jag vet att man alltid kan välja/lägga till konteringsmallar men det är inte det jag är ute efter.

Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag slår ihop din tråd med denna där min kollega Mita visar ett exempel. Du kan även följa länken i hennes svar till instruktionen som finns på vår supportwebb.

Återkom gärna här om du inte får ordning på det.

/Annie

Tack Annie,

Det hjälper mycket men jag måste lägga dessa automatfördelningar för samtliga klienter, vilket kommer att ta ett tag.

Om funktionen som fanns på Visma Bokföring skulle införas även på Visma Administration skulle det underlätta för mig i mitt arbete och andra som bedriver bokföringsfirma.

Önskar er alla god fortsättning på nya året!

//Sulle
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, då förstår jag. Jag skapar en egen tråd av detta igen så att vår utvecklingsavdelning kan bemöta det och se över funktionen.

Tack för att du tar dig tid att dela med dig! Referera till det nya ämnet här: Automatisk kontering för utg moms likt Visma Bokföring - Administration