Google AdSense

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Någon här som annonserar åt Google och tjänar pengar på deras tjänst AdSense? Har ni dessutom Enskild Firma? Hur bär man sig då åt för att bokföra dessa intäkter?
Foto på UniKum

UniKum

• 1,770 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Programmet Visma Enskild Firma har ingen hantering av försäljning till utlandet, vilket detta räknas som.
Du skulle kunna bokföra det som momsfri försäljning men du måste i så fall justera beloppen manuellt i din momsdeklaration för att redovisa försäljningen - eftersom programmet inte stödjer det.

Har du återkommande försäljning (intäkter) utanför Sverige så har vi andra program som hanterar detta. Jag rekommenderar att du kikar närmare på våra produkter här: http://www.vismaspcs.se/produkter/bok...
Foto på UniKum

UniKum

Att köpa ett annat/ytterligare program bara för detta känns helt fel. Det vore dock tacksamt om Ni såg över möjligheterna att införa stöd i Visma Enskild Firma för den här typen av försäljning (som bara ökar och ökar).
Foto på Peter Samuelsson

Peter Samuelsson, Product owner - Visma Skatt, Enskild Firma. Business analyst - Taxation

• 4,422 poäng 4k badge 2x thumb
Hej!

Precis som Annie skriver så har programmet Visma Enskild Firma inte utvecklats för att stödja försäljning till utlandet. Men som du mycket riktigt påpekar, ökar den här typen av inkomster (t ex Google AdSense).

Vi tackar för synpunkten och tar med oss den som ett starkt önskemål till kommande versioner.
Foto på UniKum

UniKum

Gott!

Försök gärna också att trycka på om att få med en funktion för öresavrundning gällande försäljning (för t.ex. annonsering), något som jag flera gånger tidigare har lämnat in önskemål om.

Trevlig midsommar!
Foto på thbr02

thbr02

• 630 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Jag instämmer också i att ovanstånede funktioner bör ingå i Enskild Firma. Det är idag mycket lättare att nå en större marknad med hjälp av Internet, varvid köp också görs från utlandet ( i mitt fall ofta Norge.) Idag bokför jag dessa inköp utan moms. Hur gör jag för att justera beloppen manuellt i min momsdeklaration för att redovisa försäljningen?
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,776 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!
Tyvärr kan du inte justera det manuellt via programmet, utan du får skriva in beloppet manuellt på den utskrivna blanketten.
Foto på Peter Samuelsson

Peter Samuelsson, Product owner - Visma Skatt, Enskild Firma. Business analyst - Taxation

I version 2013.0 som finns tillgänglig från 2012-12-17 finns möjlighet att ange försäljning som momsmässigt ska redavisas i ruta 39 eller 40 på momsdeklarationen.

Du kan även öresavrunda en vanlig försäljningspost i kassaboken utan att det finns koppling till faktura.

Läs mer om nyheterna:
http://download.vismaspcs.se/versions...
Foto på UniKum

UniKum

Hur kommer man åt denna öresavrundning?

Hittar inte heller möjligheten till redovisning i ruta 39/40 i v.2013?!?
Foto på Peter Samuelsson

Inbetalningstyperna väljer du in via Företagsinställningarna.
Öresavrundningen finns för inbetalningstypen "Försäljning" och visas när beloppet i totalt har ören.

Foto på UniKum

UniKum

Tackar!
Foto på tobias

tobias

• 172 poäng 100 badge 2x thumb
Hur bokför jag denna typ av försäljning i Eekonomi? Hittar inget konto för Försäljning utanför Sverige, Eller försäljning av tjänster till annat EU-land - momsfri
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Min kollega Anna svarar på hur du kan bokföra detta i eEkonomi i en annan tråd. Jag bryter därför ut din kommentar så att jag kan slå ihop den med vår tidigare tråd. Referera till det nya ämnet här: Bokföra Google Adsense

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.