Göra en aktieutdelning enligt förenklingsregeln

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
Ska göra en utbetalning från företaget till mig som ägare, en aktieutdelning enligt förenklingsregeln med 20% skatt

2017-08-31 var vårt senaste bokslut och redovisade en vinst på xxx kr.

Sista verifikationen är årets resultat:
8999 Debet xxx kr
2099 Kredit xxx kr

Utbetalningen gör jag från 1930.

Men hur bokför jag detta, och visst ska det anmälas till bolagsverket också?

Tack på förhand!!
Foto på Kuben

Kuben

• 1,144 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 12 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Roffak

Roffak, Champion

• 27,124 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

2017-09-01 flyttar du vinsten från 2099 Debet till 2098 Vinst från föregående år Kredit.

Efter beslut på ordinarie bolagsstämma bokför du om:

Vinst från föregående år             Debet 2098
Utdelning - 20 % skatt                Kredit 2893 Lån från närstående
Avdragen skatt 20 %                  Kredit 2710 Avdragen skatt
Vinst - utdelning                        Kredit 2091 Balanserad vinst

Utbetalning av utdelning:

1930 Kredit
2893 Debet

Inbetalning till skattekonto

1930 Kredit
2710 Debet

Glöm inte kontrolluppgift vid årets slut.

Utdelning som beslutats på ordinarie bolagsstämma och som finns redovisad i Årsredovisning under Vinstdisposition behöver inte anmälas separat till Bolagsverket.

MVH
Rolf
Foto på Kuben

Kuben

Stort tack för ett utförligt svar, funderar lite på skatten, ska bolaget betala in den? Eller hamnar inte den i min nästa deklaration?

//Kaj
Foto på Roffak

Roffak, Champion

Hej

Det avgör du själv. Vill du ta ut utdelningen brutto och avvakta med skatt tills nästa års deklaration så är det ok. I så fall utgår bokföring på konto 2710.

MVH
Rolf
Foto på Kuben

Kuben

Där körde jag fast.

Tittade över mina konton.

2099 Saldo -xxx:- (täcker inte den summa jag tänkt som utdelning)
2098 Saldo 0:-
2091 Saldo -xxxx:-

Kan jag då:

2091 debet xxxx:-
2893 kredit xxxx:-

utbetalning
2893 debet xxxx:-
1930 kredit xxxx:-
Foto på Roffak

Roffak, Champion

Hej

Jag tycker att man första dagen på det nya räkenskapsåret ska boka om Årets vinst från konto 2099 till Föregående års vinst på konto 2098 så det ligger på rätt konto vid bolagsstämman. 

Vid ordinarie bolagsstämman lägger du ihop balanserad vinst (2091) med föregående års vinst (2098) och beslutar om vinstdisposition dvs hur mycket som ska delas ut (bokas till 2893) och hur mycket som ska balanseras i ny räkning (ligga kvar på konto 2091).

Vinstdisposition

2098 Debet - xxx:-   (Föreg år resultat)
2091 Kredit - xxx:-   (Läggs till balanserat resultat)
2893 Kredit - xxxx:- (Utdelning)
2091 Debet - xxxx:- (Tas från balanserat resultat)

Utbetalning 

2893 Debet
1930 Kredit

MVH
Rolf
Utdelningens storlek begränsas av fritt eget kapital. D.v.s vad bolaget har kvar efter skatt, ackumulerat om man har flera år. Förenklingsregeln är en av tre sätt att beräkna gränsbelopp för vad som skattas med 20 %. Har man tagit ut lön över ca 365 000 kr så är lönesummeregeln bättre är förenklingsregeln. Men som sagt, man måste ha ett fritt eget kapital också och inte mindre viktigt, man måste även ha likvida medel, åtminstone inom viss tid. Man skall även ha ett dokument (styrelsens yttrande) där man visar att man tänkt igenom utdelningen och inte genom den försämrar bolagets möjliga framtid. Rent generellt så skall man alltid ta ut lön upp till brytpunkten för marginalskatt innan man tar utdelning. Att t.ex. sänka sin lön för att få högre resultat och därigenom större utdelning , det är att skjuta sig själv i benet rätt rejält. Förs lön, sedan utdelning... 
När det gäller inbetalningen av skatt på utdelning i fåmansbolag så finns det egentligen inget bra sätt. Det går inte att använda vanliga skattdeklarationen för att redovisa den, rutorna 85 och 86 avser utdelning och skatt på den från t.ex. kreditinstitut och annat. Märkligt nog så har man gjort det svårt att redovisa det skatteavdraget och det finns inte heller någon skyldighet att göra ett skatteavdrag. Men det är jäkligt praktiskt att göra ett och slippa "överraskningen" att inte ha pengar kvar till skatten.... Lycka till!
Foto på Kuben

Kuben

Tack.
Bolaget där jag tänkt en utdelning är knappt aktivt då vi la ner en verksamhet för ett par år sedan, det ligger en bra vinst i företaget och den planerade utdelningen stör inte eventuell framtid.

Men dock har jag inte tagit ut nån lön, från detta bolaget, men däremot så har jag från dotterbolaget som är aktivt tagit ut ca 360tkr i lön under 2017.

Kan det ställa till den med en utdelning tror du?
Inget negativt möjligen positivt. I din K10:a så kan du ju endera använda, huvudregeln, förenklingsregeln eller också använder du lönesummeregeln kombinerat med huvudregeln. Har du tagit ut lön i dotterbolag som är helägt av moderbolaget så får man ju även räkna dom i K10:an. Men det är lite knixigt och det är absolut inget som man får "hjälp" av genom Skatteverkets nätdeklaration. Vi använder Visma Skatt som innehåller en bra modul för att hålla koll på K10:an och dessa utveckling. Från den skapar vi sedan en blankett K10. Det som märkligt sedan är att denna blankett K10 (utformad enligt Skatteverkets standard) inte på något sätt ser ut som bilagan på den digitala deklaration som finns på Skatteverket hemsida. Den pedagogiken har gått Skatteverket helt förbi. Mitt tips är att du kollar med någon redovisningsbyrå om dom kan hjälpa dig med K10:an. Kan vara värt varenda krona, och det bör inte kosta så mycket heller. Lycka till!
Foto på Kuben

Kuben

Nu blev jag lite osäker igen, men vill lära mig! Gränsbeloppet är det totala beloppet som företaget kan betala ut till lägre skatt, eller är det per aktieägare. Så kan jag och min fru kan ta ut vardera upp till gränsbeloppet?
Gränsbeloppet räknar man ut på bilaga K10 som tillhör aktieägarens privata deklaration. Bör göras varje år men påverkar inkomst och skatt bara om man tar utdelning. Om bolaget har flera delägare så proprotioneras gränsbeloppet mellan delägarna i förhållande till deras ägda andel och man gör en K10:a per ägt fåmansbolag och där andelen är kvalificerad. Gäller även om man räkna lönesummeregel. Om du äger flera bolag så får du räkna förenklingsregel bara i ett bolag. Förenklingsregeln är då 163 075 kr (2018) men skall då alltså proportioneras mellan delägarna. Äger du 50 % så blir gränsbeloppet 50 % av 163 075 kr. Om du har så många bolag som det verkar så kanske du har kontakt med en redovisningsbyrå eller revisor. Be dom kolla upp det här för dom har sannolikt liknande program som oss (typ Visma skatt) som i princip är ett måste för att ha koll på allt detta och man måste även ha koll på reglerna som gäller nu. Lycka till!