Granska periodisering innan den utförs? - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Finns det någon möjlighet att granska periodiseringarna innan man godkänner dem? (och då menar jag inte genom att titta i kommande periodiseringar) Vid utför periodisering så fick i alla fall inte jag upp någon granskning innan det bokfördes bara rakt av. Och varför får man inte ut verifikationerna per automatik i samband med att periodiseringen utförs (precis som i Administration) ?  Hoppas verkligen på bättring angående även detta.... Blir mer och mer tveksam till att rekommendera e-ekonomi till kunder...
Foto på HCTFC

HCTFC

• 746 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,438 poäng 10k badge 2x thumb
Får jag fråga vad du menar med att få ut verifikationerna per automatik?? På papper?

Har själv inte använt funktionen så jättemycket men ska göra första bokslutet nu där jag vet att jag gjort detta. Ska bli spännande att få fram underlag för posten :)
Foto på HCTFC

HCTFC

I visma administration kan du granska och se vad som kommer att periodiseras innan du godkänner periodiseringen (vid utför periodisering). När du utfört periodiseringen skapar systemet verifikationer och de kommer ut som en verifikationslista på papper. Jag skulle vilja ha samma möjligheter och funktion i e-ekonomi :-) // Henriette
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,438 poäng 10k badge 2x thumb
ok! Ja, det är ju bra om man kan granska periodiseringarna innan. Men att skriva ut dem på papper? Varför det? De finns ju i programmet. Jag har överfört många kunder till Visma eEkonomi och de uppskattar att det blir mindre papper i pärmarna som de måste arkivera. 

Vi har dessutom haft kontakt med Visma angående om kunden säger upp avtalet med dem eller går i konkurs eller liknande. Allt som finns i programmet sparas hela arkiveringstiden och du eller företaget kommer alltid åt dem. Så ju mer man sparar i programmet desto bättre. 

Vi gör även revisioner och när man funderar på en bokning och kollar upp underlaget som bara är en printbild på verifikationen så känns det som att det likväl kunde kvitta. Bättre att det är tomt där anser jag. 

Mvh
Lovisa
Foto på HCTFC

HCTFC

Lovisa ja absolut inte behöver man skriva ut dem på papper. Men i så fall vore det bra om det gick att styra in periodiseringarna i en egen verifikationsserie. :-)

// Henriette

Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

När du periodiserar en leverantörsfaktura eller en manuell verifikation i eEkonomi så ser det ut enligt nedan:

Här ser du tydligt hur periodiseringen kommer genomföras. Får du inte upp samma i ditt program?

Detta är först när du klickar på Periodisera i vänstra hörnet och angett antal månader som du ser detta.

Återkom om du har fler funderingar!

Ha det fint!

Moa
Foto på HCTFC

HCTFC

Hej Moa

Du missförstod min fråga. Jag vill kunna granska i samband med att periodiseringen utförs. Inte gå in och titta på framtida periodiseringar. Jag vill alltså se vad det är systemet tänker periodisera nu (per exempelvis 170831), innan det bokförs. Det kan ju faktiskt vara något som är fel, eller att jag har angivit fel period. I Visma administration kan du granska innan, vilket är superbra.

Jag vill få uppgift om verifikationsnr det är, samt få möjlighet att välja om jag vill skriva ut underlaget eller ej.

// Henriette

Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Henrietta,

Förstår inte riktigt vad det är du vill granska i samband med periodiseringen?
I bilden som min kollega Moa visar får du upp allt som gäller just denna periodisering (Belopp att periodisera, Periodiseringskonto, Första datum för periodisering samt Antalet månader) det är inte förrän du trycker på spara som periodiseringen genomförs. 

Det som inte kommer med i denna bild är verifikationsnumret.
I eEkonomi skapas inget verifikationsnummer förrän du trycker på Bokför till skillnad från i Administration där verifikationsnumret kommer direkt när man skapar en ny verifikation.

Återkom gärna med mer info om det är så att jag missuppfattat din fråga
Ha en fin dag
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.