Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra sjukvårdsförsäkring

Vi har fått en leverantörsfaktura gällande en sjukvårdsförsäkring för en av delägarna (aktiebolag). På fakturan står "Företagsbetald sjukvårdsförsäkring är avdragsgill med tjugo procent av premien." Hur bokför jag detta?

18 SVAR 18
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Annis!

Om 20% av premien är avdragsgill innebär det att du bör dela upp premien på två konton, ett för den avdragsgilla delen och ett för den ej avdragsgilla delen. Om vi tar ett exempel med en premie på 1000 kr:
2440 Kredit 1000
7621 Debet 200 (Sjuk- och hälsavård, avdragsgill)
7622 Debet 800 (Sjuk- och hälsovård, ej avdragsgill)

Delägaren ska sedan förmånsbeskattas för den avdragsgilla delen på 200 kr i samband med löneutbetalning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad är det som gäller nu 2017 för bokföringskonto gällande privat sjukvårdsförskring. De nämnda kontona (76..)  finns ju inte längre i eEkonomi
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Caroline! Du ska ha dessa konton som val i din kontoplan, kan det vara så att dom ligger som inaktiva? Gå in under Kontoplanen och bocka i "visa även inaktiva poster" så bör de dyka upp. Återkom annars så kikar vi vidare på det!

Tack för ditt inlägg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret!
matilda4
MEDLEM

men på min faktura står det också att det är ingen förmånsbeskattning för den försäkrade!
Karin

Okej, då behöver du inte registrera någon förmån på den anställde.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Prefect1
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokföra sjukvårdsförsäkring för AB? - eEkonomi.

Hej,

Jag har fått en faktura ifrån ett försäkringsbolag som har 3 delar:

Egendomsförsäkring: 394 kr
Ansvarsförsäkring: 2035 kr
Personförsäkring Sjukvård: 3263

Gällande sjukvårdsförsäkringen så är följande information ifrån regeringen intressant:

"Den 16 maj tog regeringen ett beslut om att förmånsbeskatta all sjukvårdsförsäkring som finansieras av ett företag.

1. Sjukvårdsförsäkringen blir avdragsgill för företaget.
Som företagare får du en stor fördel. I och med lagändringen slopas avdragsförbudet, vilket betyder att du får göra avdrag för den kostnad du har för sjukvårdsförsäkringen. 

2. Sjukvårdsförsäkringen blir en marginell kostnad för varje enskild person.
Som försäkrad behöver du betala marginalskatt på förmånsvärdet av sjukvårdsförsäkringen. 
"


Min fråga är hur skall jag göra när jag lägger upp min leverantörsfaktura? Mitt förslag är detta:

2440 - Leverantörsskulder    5692 kredit
6310 - Företagsförsäkringar  2429 debet
xxxx - ???                   3263 debet  
Vilket konto skall jag använda mig av?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Prefect,


Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden. För sjuk- och sjukvårdsförsäkringar kan du använda dig av huvudkontot 7620 Sjuk- och hälsovård, alternativt underkontona 7621 Sjuk- och hälsovård, avdragsgill respektive 7622 Sjuk- och hälsovård, ej avdragsgill. Har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här.


Ha det fint!
/Theodor
Prefect1
UTFORSKARE

Hej,

med tanke på regeringens beslut (sjukvårdsförsäkringen blir avdragsgill för företaget.) så antar jag att jag skall använda mig av någon av följande konton:

7620 - Sjuk- och hälsovård
7621 - Sjuk- och hälsovård, avdragsgill
7623 - Sjukvårdsförsäkring, avdragsgill

Då detta är en försäkring så tycker jag 7623 låter som det bästa kontot. Detta konto nämndes dock inte av dig så jag blir lite osäker.

//Prefect




Prefect1
UTFORSKARE

Vid närmre granskning så blir jag osäker på kontot 7623. Är det för avdragsgillt eller ej avdragsgillt?
ASA___33
MEDLEM

Konto 7623 är sjukvårdsförsäkring, avdragsgill
Prefect1
UTFORSKARE

Enligt t.ex. denna länk

http://www.bokforingenonline.se/7623_...

så är det ett konto för ”ej avdragsgill”.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Prefect,

Jag har försökt söka runt och leta efter ett definitivt svar på om det ska vara avdragsgillt eller ej. Det verkar finnas mycket om och men kring sjukvårdsförsäkring beroende på om det till exempel är privat eller offentlig sektor, hur försäkringen är tecknad och så vidare. Därmed hade jag hänvisat dig att kolla in Skatteverkets hemsida samt ta kontakt med dem för att få ett svar på din fråga. Om du hittar någon bra information kring det eller får ett svar från Skatteverket så får du gärna återkomma i forumtråden så vi alla kan lära oss 🙂

Ha en trevlig helg!

/Fanny
Khedron Wilk
CHAMPION

Med sedvanlig reservation för att jag är glad bokföringsamatör. 🙂

Sjukvårdsförsäkring avseende privat vård är numera helt avdragsgill men 70% av premien förmånsbeskattas. Så långt allt väl. 

Angående val av bokföringskonto:

Överallt där jag hittills tittat så har 7623 använts för ej avdragsgilla kostnader. Efter våra privata sjukvårdsförsäkingar (i vårt företag) redan sedan tidigare ligger i bokföringen så har vi använt just 7623 som ej avdragsgillt. Vilket ledet gör att vi, i alla fall i vårt företag, knappast kan börja ändra om kontot och använda det för annat nu. 

Mitt andra argument är att både 7621 och 7623 både ligger i samma kontogrupp (7600) så även om de har hetat lite olika ("Sjuk - och hälsovård" respektive "Sjukvårdsförsäkring") så tror jag inte att man drar på sig problem genom att numera ta upp sjukvårdsförsäkringen på just 7621. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 
ok - så du förespråkar 7621 istället för att ex. lägga upp ett eget konto - typ 7624 och döpa det till sjukvårdsförsäkring, avdragsgill (det lockar mig egentligen mest)?

Förespråkar och förespråkar, det är vara hur jag som är lekman har gjort. Men att lägga upp 7624 borde fungera bra det med, fördelen där är att du verkligen särskiljer de olika kostnaderna.

Vore intressant att höra åsikter från någon som arbetar på redovisningbyrå - hur har ni gjort med ers kunder?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag var i kontakt med BAS angående ev. nytt konto pga förändringen - och enligt dem kan man antingen lägga den på kto 7389 alt. lägga upp nytt/använda ett konto på 76. Oavsett hamnar det på samma ställe i ÅR vad hens argument. Det viktigaste som de såg det är att AGA blir rätt.  
Bosse_20
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sjukvårdsförsäkring, betala av förmån.

Jag har precis fått en årsfaktura på min sjukvårdsförsäkring. Det är första gången med de nya reglerna för sjukvårdsförsäkring och eftersom jag är ensam i mitt AB så tänker jag betala av förmånen direkt.

Fakturan tror jag bör bokföras som :

7261D 9500
2440K 9500

70% av kostnaden är förmån enligt försäkringsbolaget. = 6650

Bolaget "är skyldig mig pengar" sedan tdigare på 2893 ( skulder till närstående) och med dessa vill jag "betala av förmånen netto" på 6650:- 
Mot vilket konto bör jag bokföra detta?

Det jag hittat på forumet om AGI tyder på att den förmån jag betalar av netto inte ska redovisas till skatteverket.. Har jag fattat detta rätt?

Tack på förhand!