Kundfakturor - Problem med länken i mail från Visma eEkonomi

• 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Idag har vi skickat flera kundfakturor med epost via Avendo eEkonomi.
4st kunder har återkommit med följande svar:

"Jag har fått mail om att det finns en faktura att skriva ut från er.
Jag får inte öppna länken. Tacksam om ni mailar fakturan som PDF."

Jag undrar om det finns vanliga/kända problem med länken i mailet som kunder stöter på?

Har ni lösningar eller åtgärder som jag kan ge mina kunder?

Tacksam för all hjälp. Det är en riktigt bra produkt som ni har byggt!
Foto på AoM

AoM

• 162 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 2
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

• 7,226 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Vad kul att du gillar eEkonomi - även om du just nu har dykt på ett problem.

Vi har inga kända fel när det gäller att öppna fakturalänkar. Du kan testa att maila en av dessa fakturor till din egen e-postadress och se om du kan öppna dem via länken, kan du det så är det inget fel på själva länken. Skulle det ändå vara så att inte du heller kan öppna länken så ber jag dig att återkomma.

Ha en fin dag!

//Emelie
Foto på AoM

AoM

Hej Emelie,

Tack för svaret.

Det är inget fel på länken i mailet från eEkonomi, men vissa kunder stöter på problem när de klicka på länken.

Det kan ha någonting att göra med "phishingskyddet" i Outlook eller om man har IE som standardwebbläsare.

Har ni bra tips till kunder som kan inte öppna fakturor?
Foto på Emelie Citron

Hej igen!

Jag har själv IE10 som standardläsare, har testat att skicka mail både till min Outlook men även till min Hotmail där jag markerat mailet för nätfiske - men jag kan ändå öppna fakturan.

Det finns så många olika webbläsare och mailklienter så vi skulle behöva veta vilka kombinationer dina kunder använder för att kunna genomföra tester här ifrån.

//Emelie
Foto på AoM

AoM

Hej Emelie,
Tack igen. Jag har haft samma erfarenhet som du. Funkar även i iPhones mailprogram!
Men, som sagt, det är flera kunder som har inte lyckats. Jag ber dem återkommer med mer info. Vi hörs.
Foto på Andreas L

Andreas L

• 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Problemet skulle troligtvis lösas om ni kunde införa att fakturan även bifogades som en bifogad fil.
Jag har flera kunder som använder system för automatisk fakturainläsning från mailen, och de systemen fungerar inte när man måste klicka på en lank. Det skulle vara mycket bättre om fakturan vad bifogad.
Foto på Emelie Citron

Hej!

Det har hittills fungerat bra med länkarna, sen är det givetvis efter tycke och smak om man bäst gillar att skicka en länk eller bifoga fil. Vi inväntar svar från dina kunder AoM för att därefter försöka få rätsida på problemet.

Ha en fin dag!

//Emelie
Foto på AoM

AoM

Hej!
Jag fick svar från en kund igår kväll:

"Felmeddelandet nedan fick vi vid försök att öppna fakturan via länken i ditt första mail.

Internet Explorer kan inte hämta customerinvoicemail från eaccounting.vismaonline.com. Det går inte att öppna den här webbplatsen. Platsen är inte tillgänglig eller så går den inte att hitta. Försök igen senare."
Foto på Emelie Citron

Det behövs ytterligare information för att vi ska kunna komma vidare - vilken version är det av IE, varifrån klickade din kund på länken - från Hotmail eller gmail eller vart?

//Emelie
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Fel i länken säger mina kunder när dom fått mail med faktura
Foto på Emelie Citron

Vi kan inte framkalla felet här hos oss - för att göra det behöver vi lite mer information från dina kunder. Vad använder de för webbläsare, vad är det för version, vilken mejl använder de när klickar på länken?

//Emelie
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Det kan jag inte besvära mina kunder med - tyvärr
Jag skriver ut pdf och mailar till till dom

Till senaste kunde fungerade det med "Adobe pdf link" då jag skickade tryckunderlag (25 Mb)
Foto på Emelie Citron

Hej!

Nu har vi löst problemet för era användare som försökte öppna fakturalänkarna i IE8.

//Emelie
Foto på AoM

AoM

Hej Emelie,
Ahh..så det IE8 som var problemet? Vad bra.
Som @pacsac ville vi inte besvära kunder med en massa frågor.
Hoppas att det går bättre nu med mailen!
Foto på Emelie Citron

Det förstår jag AoM - för vår del kan det bli problematiskt att återskapa fel när vi inte har tillräckligt med information om hur felet uppkom. Men det här gången gick det finfint ändå :-)

Ha en bra dag!

//Emelie

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.