Summa inklusive moms i faktura/ övrig insättning - eEkonomi

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag skriver kvitton och fakturor manuellt till kunden, som jag sedan lägger in i Visma e-ekonomi antingen som faktura eller övrig insättning.
Det som tar mycket tid för mig är att räkna ut nettobelopp eftersom jag har olika moms, till kunden skriver jag givetvis pris inkl. moms.

I programmet blir jag tvungen att räkna ut nettopriset och moms på varje artikel separat och det blir många rader som skall fyllas i, även om jag ofta räkna ihop artiklar med samma moms.
Förut har jag haft visma enskild firma och då gick det mycket enkelt att fylla i en tabell antingen brutto eller nettopris för en viss momssats så räknade programmet ut det två andra beloppen (netto, brutto, moms) det gick väldigt fort och smidigt, något som jag nu saknar.

försäljning 25% moms
moms 25%
försäljning 12%
moms 12%
eventuellt även försäljning 6%

Foto på Ellinor

Ellinor

• 1,860 poäng 1k badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 6 år sedan

• 2
Foto på Jonas

Jonas

• 4,228 poäng 4k badge 2x thumb
Jag sitter med samma problem varje månad när jag skall redovisa företagskortets utlägg. Det blir många rundor med kontrollräkningar och med öresutjämningar så har jag hittills aldrig fått beloppet att stämma på öret.
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

• 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag förstår att det tar tid och jag tar det med mig som förslag. Jag vet att vi inte kommer att göra någon förändring gällande detta till versionen den 29 juni men tar med mig det till framtida versioner.
Foto på Ellinor

Ellinor

Jag saknar att en kolumn pris inkl moms i fakturan, så man antingen kan fylla i nettopris i den kolumnen (då har man ju lagt in momssats för den artikeln så programmet lägger till momsen automatiskt) som det är nu.
Jag skulle även vilja kunna lägga in bruttopriset för en vara och då på samma sätt vet programmet vilken moms det är, eftersom jag lagt in momssats i artilarna.
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

• 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Inom kort kommer vi att stödja pris inkl moms på fakturan. På kunden anger du om privatperson eller företag och utifrån denna information ändras din arbetsbild så att du till en privatperson kan lägga in bruttopriset för varan. Fakturautskriften ändras också så att artikelradernas á-pris och summan är inkl moms. Jag hoppas att denna funktion kommer att underlätta för många.

Vi inför i nuläget ingen förändring vad gäller hantering av utlägg utan detta gäller bara vid kundfakturan.

/Linda
Foto på Ellinor

Ellinor

Ser fram emot det : )

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.