Hur Hanterar jag kreditfakturor i Visma eEkonomi?

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har handlat varor för 900kr.
Leverantören har då skickat en kredit faktura på 116kr för en tidigere order. 
Jag har skapat en kredit faktura i systemet men jeg har nog gjort det fel att jag har markerat den som "betald" i systemet. 
Nu ville jag markera fakturan på 900kr betald men har ju bara betald 784kr. 
Det accepterer Visma inte.

Hur gör jag nu?
Foto på BrianS

BrianS

• 216 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 1
  • 1
Foto på BrianS

BrianS

Kanske jag bara skal boka den fakturan av som vara betalt. Då passar Saldo i Visma med Saldo på banken? 
Men då passar det inte i banken ändå för då är ju bara en betalning på 784 och inte 900kr. Har det nån betydelse?
Foto på Annica

Annica

• 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Vad bokförde du betalningen av kreditnotan mot för konto? Om det gick mot bankkontot måste det bli rätt totalt sett om du bokför betalningen av hela fakturan mot bankkontot också.
Foto på BrianS

BrianS

2641 Kredit
4010 Kredit
1930 Debet.
Så du menar jag bara skal betala dom 900 i Visma även om jag på bank kontot bara har betalat 784?
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 9,876 poäng 5k badge 2x thumb
Under kassa- och bankhändelser är beloppet 784 kr och det matchar du som en delbetalning på fakturan. Resterande del som ligger kvar får du boka bort mot samma konto som du gjorde med krediten. Kolla upp vilket motkonto du använde som "betalning" av krediten. 

Mvh

Lovisa
Foto på BrianS

BrianS

Jag gjorde en bankhändelse på 784kr och gjorde en delbetalning som du sade. Men dom sista 116kr förstår jag inte hur jag skal boka bort? 
Nu har jag en faktura som saknar delbetalning på 116 och en kredit på -116. Hur matchar jag dom mot varandrar?
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 9,876 poäng 5k badge 2x thumb
Ah, jag tyckte du skrev att du bokat bort krediten som betald men då ska det gå lätt att fixa genom att du går till Inköp - leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Klicka på krediten och det ska finnas ett alternativ som heter kvitta under åtgärder tror jag. Då får du upp en sida där du kan välja att matcha mot debeten. 

Mvh
Lovisa
Foto på BrianS

BrianS

jag har varit inne och försökt fixa och ordna utan tur. 
Men nu har jag gjort som du sade och det gick. Nu är allt som det skal vara. Tack SÅ mycket!