Hantering av ackumulerat löneunderlag som passerar 1000 kr?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Är det någon som vet hur Lönebesked i Visma eEkonomi hanterar följande situation:

En av våra anställda (en av ägarna) får för närvarande ingen lön från företaget. Däremot har personen förmåner varje månad som är av arten att det normalt skall räknas in i underlag för skatt och arbetsgivaravgifter. 

Än så länge så är den ackumulerade summan av detta underlag under 1000 kr så skatt har inte dragits än men det kommer passera 1000 kr under året och torde därmed bli därmed föremål beskattning.

1. Håller Lön-modulen reda på det ackumulerade underlaget och börjar dra av/boka upp för skatter/avgifter automatiskt?

2. Använder sig Löne-modulen av eventuella Ingångsvärden i beräkningen av sådan skatt.? Lönebesked är hittills gjorda i externt system. 

Skrivet med reservation för om jag använder fel termer - är glad bokföringsamatör som först nyligen börjat intressera mig för lönehanteringen.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 12,386 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 11 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 3,402 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Khedron!

Kul att du intresserar dig för lönehanteringen, tycker du använder orden så man förstår - kör på :)

Jag la upp en ny anställd i lönetillvalet i eEkonomi och började lägga upp lönebesked med endast förmåner. 
Började med ett på 300 kr (förmån, tabellskatt). 
Första verifikationen konteras då (per automatik) på 7390 Övriga kostnadsersättningar och förmåner 300 D och 7399 Motkontering förmåner 300 K.

Skapade nästa på 800 kr (förmån, tabellskatt) för att komma över 1000 kr.
Då konteras verifikationen istället med:
7510 Arbetsgivaravgifter 31,42%  342,62 D
7390 övriga kostnadsers. och förmåner 800 D
7399 Motk. förmåner 800 K 
2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter 345 K
3740 Öres- och kronutjämning 0,62 K.

Så, precis som du önskar i fråga 1 så håller programmet reda på och börjar boka upp allt när du kommer över det beloppet.

Gällande fråga 2 så lade jag inte in några ingångsvärden på personen när jag testade först, men provade att lägga till ytterligare en anställd utan lönebesked sedan tidigare.
Lade då in ingångsvärdena på 10 000 kr med endast förmåner först. Ingångsvärden skapar ni genom Lön - Lönebesked - Nytt lönebesked - Välj typen Ingångsvärden istället för Ordinarie lön.
Valde lönearten för Ingående balans annan förmån då jag inte vet vilken ni vill ha med.
Skapade sedan Lönebesked på den personen med datum efter ingångsvärdelönebeskedet. Lade in beloppt 700 kr som understiger de 1000kr.

Verifikationen som skapades automatiskt då konterades då likadant som verifikation 1, bara med 7390 och 7399.

Gällande ingångsvärden som läggs in tas in dessa hänsyn till när lönebeskeden skapas sen.
Detta för att ingångsvärden är till för KU och att man då redan förmodligen har betalat arbetsgivaravgifter m.m på de beloppen.

Är det något annat du funderar på eller har jag förstått dig fel? :)

Ha det gott och hoppas detta gav dig lite mer kött på benen!

/Sofia 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Oj, stort tack!

Sitter med annat i detta nu men skall så fort som möjligt gå tillbaka och jämföra med hur vi hanterat våra löner hittills och jämföra. Återkommer senare med svar och tankar. Uppskattar verkligen att du jobbade igenom hela scenariot för att få fram så bra svar som möjligt! Nu blev jag glad!
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Uppföljning: Skapat de första lönebeskeden i Visma nu och jag tror det fungerar som jag hoppades.

Jag la upp ingångsvärden för i år redan gjorda lönebesked och värden ifrån dessa dyker (naturligtvis) upp under ackumulerade summor på nya lönebeskedet. Så jag antar att det kommer bli bra i slutändan. Den anställde har dock inte "ramlat" över 1000kr-gränsen så jag får vänta och se. Har dock ingen anledning att tvivla efter ovanstående genomgång.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 3,402 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Tack snälla! Vi får ju försöka så gott vi kan :)

Det dyker, precis som du skriver, upp som ackumulerat på själva utskriften - men tänkte du ville haft det så att programmet kände av och inte räknade "bort" 1000-krsgränsen direkt när ni skapar lönebeskedet. Då direkt på löneraderna - är du med på hur jag menar? 

Då fungerar ju allt som ni tänkte - kul att höra!

/Sofia 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Jag tror vi syftar på samma saker. :-) Men jag tror också att skulle det trots allt bli galet så går det att korrigera i efterhand. Och det verkar se rätt ut som sagt. Det är ändå en av företagets ägare som det gäller och inte en vanlig anställd. (Då hade jag nog varit lite mer restriktiv med att prova saker.)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

"To be continued..." i nästa avsnitt: Skatt på ackumulerat löneunderlag som passerar 1000 kr? :-)