Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har AB. Har en icke betald faktura. Får jag dra av den i min bokföring? -eEkonomi

Har en faktura jag aldrig fick betalt för. Har vid flertal tillfällen kontaktat kund skriftligt och ändå inte fått betalt för den. Pratade med skatteverket som sa att det var avdragsgillt i mitt företag.
Har jag verkligen förstått rätt då? Är alltså hela kostnaden ex moms avdragsgill?
15 SVAR 15
KenArd
CHAMPION

Hej Fredde,
Det kan man väl säga eftersom du bokar tillbaka försäljningen och får tillbaka momsen.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du svarar ju på allt . Grymt 😄
Jag är hantverkare. Så det är ingen vara jag sålt. 
Men då bokför jag det som en förlust. Vilket ju innebär att jag får in en del av pengarna iallafall då jag minskar min omsättning

Se upp lite först bar med att kreditera. Har själv fått krediteringen underkänd av Skatterverkwt p.g.a. att jag inte ansökt hos kronofogden om batalningsföreläggande och sedan utmätning för fordran. Blev påförd skattetilägg m.m. Även vid små skitbelopp kan det vara aktuellt. Sedan beror det på hur långtid det gåt sedan fordran uppstod. 3-4 år och det kan vara ok ändå.

Ja, stämmer...det har jag också. Vid det tillfället godtog SKV bara konkursbeslut... och det var flera år gamla KF. 

Hej!
Jag förstod inte helt. Att göra så ärendet går till kronofogden kan jag göra.
Men betyder det att dom åndå kan neka?

Hej Carina,
Lite nyfiken på hur skatteverket fick reda på att du krediterar en faktura?

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kunden bestrider fakturan. Vi har inget kontrakt. Men jobbet är väl dokumenterat.
Men om jag då skickar det till kronofogden och inkasso så ska det alltså inte vara några problem?

Du kan inte skicka den till Kronofogden eftersom kunden bestridit fakturan, du måste istället vända dig till tingsrätten på kundens ort.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vet att för att få betalt måste jag till tinget. Precis som Thomas säger. Och det kanske blir så ngn gång. Men frågan är detta är avdragsgillt. För jag har inte lagt ut pengar. Men tid har jag lagt ut.

Har pratat med skatteverket och fått dubnla bud. En sa det var avdragsgillt och nästa att det inte var det. Men jag kan ju ha förklarat bättre den andra gången 🙂

Du kan hoppa över inkasso och gå direkt till Kronofogden om du vill. Finns inget krav på inkasso. Är kunden en juridisk person så får han en betalningsanmärkning . Ofta får man betalt om man upprättar en ansökan och sedan skickar den för kännedom till kunden. Om det inte hänt något så postar man den efter en vecka till kronofogden . Sedan måste man ta ställning till om bestridandet är befogat eller ej.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Puffar detta igen. 
Jag vet att jag ska gå till tinget. Men det kan bli en lång utdragen process som jag har en 50 procentig chans att vinna. 
Så det är inget jag tänker göra i nuläget. 
Utan det jag önskar göra är ett avdrag för fakturan. Jag har inte bokfört den som en inkomst då jag aldrig fick betalt. Och jag inte heller betalat in moms för den.
Utan jag undrar om jag får dra av summan för fakturan som en förlust? Detta innebär att jag minskar bolagets vinst, betalar mindre skatt och därigenom får tillbaks lite ersättning för arbete som jag utfört men inte fått betalt för.

En revisor jag känner säger att man du måste bokföra den som en inkomst  och sedan som en utgift. Men då är det ju inte ett avdrag som på ngt sätt gör att jag får ngn form av ersättning för den uteblivna betalningen. 

Ber i förväg om ursäkt för att jag troligen använder fel termer. 😄
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag gissar att man egentligen ska bokföra en faktura som inkomst innan man fått betalt för den och även betala in moms direkt.
Men det har jag inte gjort. vet inte om jag ev gjort fel då?

Med reservation för att jag är glad bokföringsamatör:

Jag tror det beror på om du använder faktureringsmetoden eller kontantmetoden. 

Faktureringsmetoden: fakturan (och därmed intäkten) skall bokföras direkt och momsen skall därmed betalas in enligt vilken momsredovisningspoeriod man har. Det vill säga, du får inte vänta med att betala in momsen bara för att kunden inte betalar.

Kontantmetoden: fakturan bokförs när du får betalning. Därmed har inte vare sig intäkten eller momsen uppstått innan betalning - ANTAR jag! Har aldrig jobbar med kontantmetoden.

Grundläggande regel är att skatter, däribland moms, skall alltid in även om det finns tvister kring den. Betala först, klaga sedan. 🙂 Med det sagt, om man ansökt, och fått ok på, att redovisa sin moms i samband med årsdeklarationen så har man oftast lite tid på sig. 

Hoppas detta och KjellP nedan hjälper dig en bit på vägen. Surt att gjort jobb som man inte får betalt för.
KjellP
CHAMPION

Hej!

Tråkigt att behöva hantera såna här ärenden.

Men du ska bokföra din faktura som en vanlig försäljning med moms och allt.
Istället för kundfordran - konto 1510 använder du 1515 - osäkra fordringar eller 1516 - tvistiga fordringar.

Först när du konstaterat att du förlorat i rätten får du göra en avskrivning på konto 6350 kundförluster och då drar du av momsen.

Tänkte precis skriva som KjellP.

Med reservation för att jag är lekman och (hittills sluppit tvista med kund) men för mig låter som vanskligt att kreditera fakturan rakt av, jag förstår att Skatteverket kan ha synpunkter på det. Det blir som att du har dragit tillbaka din fordran. 

Borde bli en tvistig kundfordran (se KjellP ovan) som du senare i värsta fall får boka bort som en konstaterad kundförlust. Då får du in den som en kostnad i verksamheten. Skulle man i slutändan trots allt få in pengarna så finns det konto för återvunna kundförluster med.

Sen hur mycket arbete man måste göra för att i Skatteverkets ögon få en obetald faktura gå som kundförlust vågar jag inte uttala mig om.

Mer info: http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/kundforluster.aspx