Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har en differens i balansräkningen som verkar härstamma från konto 2440 - eEkonomi

Har haft en differens i balansräkningen som härstammar från 2016, vilket jag då missade. Det verkar komma från en bokning som är gjord 2016 på kontot 2440. Differensen är 2345 kronor. Jag bokade då upp en lev. faktura på 2345 kronro på kontona Debit-4000 och Kredit-2440. Trodde jag gjorde rätt men det gjorde så att balansräkningen fick en differens med samma belopp 2016. Detta missade jag, tyvärr. I år (2017) nollade jag 2440 och bokade 2345 kronor på Debit-2440 och Kredit-1941 (mitt girokonto). Nu är förändringen nollad i balansräkningen med tyvärr så har jag differensen kvar i balansräkning vid periodens slut. Hur kan jag rätta till detta så att jag i alla fall får 2017 års balansräkningen att vara nollad vi årsbokslutet?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om 2440 är nollat, vad har du differens nånstans i balansräkningen? Företagsform? Om du har enskild firma kan du enklast boka bort diffen mot eget uttag.

/Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har ett AB. Hur kan jag boka bort en diff här på Tillgångar eller Eget kapital och Skulder? Summan stämmer med den transaktionen på 2440 men som sagt den är nollad. Så eftersom den summan motsvarade det som låg på 2440 och i balansräkningen 2016 (som också var i obalans) så antog jag att den också spökade 2017, men det kan var en annan post. Skall dubbelkolla igen men tacksam om du kan svara på hur jag bokar bort diffen när jag hittat den?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du således en diff mellan debetsaldon och kreditsaldon? Har du bokfört vinst/förlust år 2016 på 8999/2019? Eller är det så att du har en diff på just konto 2440 mellan vad leverantörsreskontran säger och vad det står på kontot?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för bra frågor. Har nu tittat igenom allt och felet ligger i när jag gick från programmet Eget Aktiebolag (som jag använde t.o.m 2016) och importerade uppgifterna i eEkonomi så har ngt gått galet. I programmet Eget Aktiebolag så är att allt korrekt och en balansräkning i balans men i inte i eEkonomi. Tack för ditt engagemang men tar hjälp av support om jag inte hittar felet i eEkonomi. Men det får jag ta när eEkonomi är upp igen då det är nere nu. Återigen tack för all hjälp.