Hej. behöver hjälp att bokföra en kundfaktura med omvänd moms -eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej. behöver hjälp att bokföra en kundfaktura med omvänd moms, antar att et är samma konton som vid en leverantörsfakktura (debet 2647 och kredit 2617) men att man ändrar debt och kredit mellan kontona. Mvh Per
Foto på Per

Per

• 92 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 1
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,742 poäng 50k badge 2x thumb
Omvänd skattskyldighet betyder att mottagaren av din faktura redovisar din moms. Du fakturerar exkl moms.
Omvänd skattskyldighet för dig gäller dina inköp.

Mikael Pettersson
Foto på Per

Per

Hej Mikael.
Frågan kvarstår dock om jag i min bokföring skall bokföra momsen för att det skall synas på momsredovisningen, men att jag inte skall redovisa denna, momsen blir ju 0. Vet att momsen redovisas av mottagaren mm.
// P
Foto på Laila

Laila

• 13,504 poäng 10k badge 2x thumb
Du ska inte bokföra någon moms utan använda ett intäktskonto som är kodat till rätt ställe på momsredovisningen. Då ser storebror på skv att allt är korrekt och förstår varför du inte lagt på moms på försäljningen.
Foto på TARAB

TARAB

• 1,294 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Per

Vid fakturering med omvänd moms så är det precis som Mikael skriver ovan. Men för att förtydliga lite ytterligare så kommer här lite konterings exempel.

Ex Bygg AB1 har utfört jobb åt Bygg AB2

Bygg AB1 skickar faktura med följande kontering
D1510  10 ́000:-
K3211  10 ́000:-

I Bygg AB1 ́s momsdeklaration kommer sedan beloppet 10 ́000 att specificeras i en ruta efter E. övrig försäljning. 

Bygg AB1 fakturerar inte med moms och det ska heller inte in någon moms i bokföringen. 

För Bygg AB2 blir det självklart annat då de ska bokföra och redovisa moms.

I mitt exempel ovan så kommer Bygg AB2 att bokföra sitt inköp med moms:
K2440  10 ́000:-
D4425  10 ́000:-
K2617    2 ́500:-
D2647    2 ́500:-

Om jag förstod din fråga korrekt så bör konteringen för Bygg AB1 hjälpa dig. Hoppas att detta förtydligade lite för dig.

Lycka till.
Mvh
Theresa
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,742 poäng 50k badge 2x thumb
Se vad de andra skriver.
Du redovisar alltså dessa intäkter i ruta 41 i din momsdeklaration och då framgår det av rubriken för det avsnittet i deklarationen att du inte skall redovisa någon moms på dessa.

Mikael Pettersson
Foto på Per

Per

Hej igen.

Tack för alla svar, är normalt den som mottagen fakturor med omvänd moms och det skapar inga problem med bokningen av dessa. Men blev lite konfunderad om jag som leverantör av tjänst ser skall redovisa momsen för storebror.

Ex AB 1 ser ut som jag skall använda då. Använder kontantmetoden så mina konton blir D 1920 och K 3231.

Mvh
Per
Foto på TARAB

TARAB

• 1,294 poäng 1k badge 2x thumb
Hej igen Per

Ja, om du sålt en byggtjänst med omvänd moms med kontantmetoden så är din kontering korrekt.

Mvh
Theresa
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.