Boka min prelskatt för 2019 har nu övergått från AB till enskild firma med kontantmetoden - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej. Hur ska jag boka min prelskatt för 2019 har nu övergått från AB till enskild firma med kontantmetoden
Foto på Ingvar

Ingvar

• 112 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 89,242 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Eftersom detta är helt olika företag så kommer du numera redovisa som en enskild firma. Hur du bokför F-skatten kan du läsa här: Bokföra betalning av F-skatt/Preliminärskatt»

Kontantmetoden innebär att du redovisar dina händelser när betalningen sker, detta påverkar framförallt leverantörsfakturor och kundfakturor. I Visma eEkonomi ställer du in att du redovisar enligt kontantmetoden och då hjälper programmet dig med bokföringen av fakturorna. I övrigt så gör du i princip som tidigare när du registrerar dina händelser.

/Anna
Foto på Ingvar

Ingvar

• 112 poäng 100 badge 2x thumb

Tidigare har man ju bokat in preliminärskatten som en skuld för hela året och därefter bokat av efterhand som skatten dras från skattekontot.

/Ingvar
Den bokningen kände jag inte till. Men som enskild firma så bokar du preliminärskatten mot eget kapital då den är privat. Till skillnad mot i AB där den är bolagets. En  jäkla skillnad faktiskt.  Lite lurig att gå från AB till enskild firma då det skiljer sig en del, framförallt avdragsmässigt. Lycka till!