Egen insättning i aktiebolag - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, jag har betalat in 25000SEK till mitt aktiebolag från egen kassa, hur bokför jag detta? hur bokförs skulden och om jag få tillbaka det i framtiden vid vinst etc?
Foto på Konditori824

Konditori824

• 152 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Assistent

Assistent

• 2,966 poäng 2k badge 2x thumb
Hej, du kan bokföra det som en "Egen insättning" mot  ex 2893 (- Skulder till närstående personer, kortfristig del). Du kan plocka tillbaka pengarna när du har likviditeten igen :) 
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 67,630 poäng 50k badge 2x thumb
Ett alternativ är att bokföra beloppet som en skuld till dig via bokning kredit 2893 Skuld närstående, då är det ett enkelt förfarande att återbetala till dig så snart bolaget kan.

Ett annat är att redovisa beloppet som ett aktieägartillskott - om bolagets aktiekapital delvis gått förlorat - t ex vid förlust - - men detta alternativ är administrativt lite tyngre och pengarna kan inte återbetalas förrän efter bolagsstämmobeslut.

Mikael
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 13,434 poäng 10k badge 2x thumb
Eventuellt förtydligande: det beror på omständigheterna (varför) du betalade in de extra pengarna.

Om det "bara" var för att få tillfällig likvid så kör som tipsat ovan. Men om det var för att undvika förbrukning av aktiekapitalet så kan det vara mer komplicerat. En skuld till närstående på 2893 är just en skuld som, även om det förbättrat likviden, inte förbättrar den ekonomiska balansen. Då kan det vara att det behöver hanteras som ett aktieägartillskott istället. (Om vilket jag personligen har för lite kunskaper om.) 

Speciellt om du innan tillskottet hade mindre än halva aktiekapitalet kvar. Man kan säga att det är en en hel rad extra spelregler att följa då.