Jag har en kundfaktura som är journalförd med en felaktig rabatt. Nu behöver jag boka bort den, hur ska jag göra?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Tankeproblem! Jag har en kundfordran med en felaktig rabatt, jag vill boka bort den men behöver lite tips på hur.

Fakturan är journalförd.

Jag tänkte så här:

Konto 3081, rabatter, kredit, motkonto  ??, momsen ?

// Lena M

Foto på lena63

lena63

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på MarieN

MarieN

  • 6,454 poäng 5k badge 2x thumb

Hej Lena, Är det bara rabatten du skall boka bort? Eller hela fakturan?

Om det bara är rabatten - skall då kunden betala in rabatten eller blir det en bortskrivning??

I vilket fall som helst måste du först kolla på hur fakturan är bokförd i din  journal och utgå från det. Tar gärna lite mer info för att ev. kunna hjälpa till. 

/Marie

Foto på Annica Bomström

Annica Bomström, Moderator

  • 814 poäng 500 badge 2x thumb
Hej

Du kan skapa en kredit-faktura som du kvittar mot den felaktiga och skapar en ny rätt faktura som du skickar till kund. Då blir det rätt för kunden som då betalar rätt belopp.Det är också lättare att följa vad som hänt i bokföringen.

//Annica