Hej! När släpper ni nya versionen av Visma Lön 600 2018.1? Den finns inte tillgänglig för nedladdning längre

• 1
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Foto på Stina

Stina

• 210 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 12 månader sedan

• 1
  • 2
Foto på asa

asa

• 386 poäng 250 badge 2x thumb
Fick meddelande i chatten igår att de stoppat den versionen, var glad att du inte hann uppdatera....
Foto på Christel

Christel

• 6,012 poäng 5k badge 2x thumb
Ja den som inte uppdaterat ska vara glad.. Så mycket problem den och kanske framför allt kopplingen till mitt lönebesked skapat. Jag går på knäna och vet inte hur jag ska komma över vattenytan igen..
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 89,312 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Version 2018.1 är pausad sedan förra onsdagen, jag lovar att uppdatera när vi vet mer. Vi har pausat för att en del användare har fått problem både med överföringen från Visma Stämpla och/eller Mitt Lönebesked.

@Christel: jag ser till att du blir kontaktad så att vi löser detta, ser att du har en del ärenden med olika bolag.
/Anna
Foto på Christel

Christel

• 6,012 poäng 5k badge 2x thumb
Jo, jag har en del ärenden.. Läckte bara lite av min frustration här..
Foto på Anna Svensson

Det är helt förståeligt! - vi försöker lösa problemen så fort som möjligt och vet att många sitter fast och inte har kunnat jobba som de ska. :(
Foto på Sofie

Sofie

• 1,010 poäng 1k badge 2x thumb
Om jag nu har version 2018.11 ska jag bli nervös då??
Foto på Anna Svensson

Hej!

Om jag hittade rätt företag så har ni både Visma Lön Anställd och det är just där som problemen kan uppstå. Jag ser att du också har några ärenden hos oss gällande till exempel att flexsaldot inte stämmer.
Vi jobbar för att lösa dina ärenden också så fort som möjligt.
/Anna
Flexsaldot lever ett eget liv nu efter uppdateringen till Visma Lön Anställd.
Detta skapar verkligen extraarbete och frustration.
Foto på Anna Svensson

Hej!

Vi har ändrat lite på vilka uppgifter du ser, dels för att det varit efterfrågat om att kunna se flexsaldot bakåt i tiden. Det är möjligt framöver.

Här är en kort sammanfattning, jag ska försöka se till att det även hamnar i hjälptexterna.

Löneadministratören ser:

• Inne på anställdas kalender aktuell månad: Aktuellt flexsaldo
  • Inne på anställdas kalender föregående månad: För varje klarmarkerad period ser du vilket saldo det var denna period när den låstes
  • Inne på Anställda – flexsaldo: flexsaldo för senast klarmarkerad perioden
Anställd ser:

• Inne på Min kalender aktuell månad: Aktuellt flexsaldo
  • Inne på Min kalender – tidigare månad: För varje klarmarkerad period ser du vilket saldo det var denna period när den låstes

Förändrat mot Visma Stämpla

I Visma Stämpla summerades flexen till och med igår.

I Visma Lön Anställd beräknas flex för alla dagar som det finns en registrering på. Så om jag ex lägger in att jag är 50% sjuk hela april nu, så kommer den tillsvidare beräkna flexminus för dagarna framåt som jag inte registrerat att jag jobbat halva dagen ännu. Detta justeras när de registrerar den arbetade tiden.

Vi har också haft en del kunder som har haft problem med att saldona inte visas korrekt, tills vidare rekommenderar vi dem att justera flexsaldot manuellt på de anställda.
Foto på Anna Svensson

Officiellt svar
Hej!

Vi har idag beslutat att göra version 2018.1 tillgänglig för nedladdning igen från vismaspcs.se/support/ladda-ner.
De flesta som har haft problem har antingen tidigare använt Visma Stämpla men inte gjort det på ett par år eller har aldrig använt Mitt Lönebesked men haft markering för tjänsten under Arkiv - Företagsinställningar - Import/Export.
Tänk på att alla lönekörningar i Visma Lön ska vara låsta innan du börjar överföringen och att din inloggning till vismaspcs.se fungerar. Det testar du enklast genom att synkronisera under Arkiv - Synkronisera internettjänster.

Under början av maj planerar vi att släppa en version (2018.2) anpassad för GDPR.
Foto på Linda

Linda

• 350 poäng 250 badge 2x thumb

Var hittar jag länken för att uppdatera till 2018.1?

Foto på Anna Svensson

Officiellt svar
Hej!
På sidan vismaspcs.se/support/ladda-ner finns under Visma Lön en rubrik som heter Viktig information och där hittar du version 2018.1.
Under nästa vecka kommer vi släppa version 2018.2 som är uppdaterad med anpassningar till GDPR. Har du tänkt göra överföringen till Visma Lön Anställd eller uppdatera Mitt Lönebesked idag eller i helgen så kan du ladda ner 2018.1 annars kan du vänta tills nästa vecka för att slippa göra två installationer.

/Anna
(Redigerad)
Foto på Linda

Linda

• 350 poäng 250 badge 2x thumb
Ni är väldigt sena ut med information. Jag ringde i morse och frågade om det skulle skjutas fram datumet 15/5 som man måste gå över till Visma Lön anställd. Då fick jag till svar att det inte var aktuellt. Nu har jag uppdaterat i onödan känns det som eftersom det tydligen går att vänta in 2018.2 och ni har flyttat fram datumet.
Foto på Anna Svensson

Hej!
Jag ber om ursäkt att du fått felaktig information, beslutet togs igår eftermiddag och jag fick ut informationen till mina medarbetare i morse.
Hoppas att du inte hade för stora bekymmer med installationen och att överföringen till Visma Lön Anställd har gått bra!

/Anna
Foto på Inger

Inger

• 596 poäng 500 badge 2x thumb
Anna, innebär det att man nästa vecka fortfarande kan ha personalen att logga in på samma dator, Terminalläge? Supporten hänvisar till Forum - de vet inte... 
Foto på Anna Svensson

Bra fråga!

Version 2018.2 av Visma Lön synkroniserar endast mot Visma Lön Anställd vilket gör att om du installerar den versionen så behöver du också uppdatera från Visma Stämpla.
Du som använder terminalläge rekommenderar vi fortfarande att avvakta med att installera version 2018.1 eller 2018.2 tills dess att vi meddelar att terminalläget är på plats.
Jag hänvisar fortfarande till forumtråden https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/terminallage-med-visma-lon-anstalld där vi uppdaterar när vi har mer information.

/Anna
Foto på Anna Svensson

Hej!
Eftersom vi pratat om GDPR-versionen i denna tråden vill jag bara uppdatera med att version 2018.2 nu finns för nedladdning: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/version-2018-2-av-visma-lon-100-300-600

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.