Hej

  • 0
  • 13
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vad har hänt med Vismas fantastiska support?
Tidigare har man alltid kunnat ringa in och fått fantastisk hjälp, när man ringer nu möts man av okunning personal som inte verkar vilja hjälpa till. Utan hänvisar till olika länkar. Vad är problemet OM man vill ha den länken så finns ju den hjälpen i programmet. När  man ringer in är det för att man kört fast och vill ha hjälp av någon som kan programmet. Men ni verkar inte ha så många kvar som hanterar programmet. Vid flertalet tillfällen har jag ringt inoch då personen som svarar frågar går det bra att vänta jag ska fråga min kollega. Allt för ofta kommer dom tillbaka med att nej tyvärr jag vet inte men jag kan skicka en länk eller så kan du gå in i vårt forum. Men det är ju just det jag inte vill jag vill ha tillbaka er fantastiska hjälp när man ringde in och det tog typ 3 sekunder för den som svarade att lösa problemet för att dom KUNDE programmet dom behövde inte läsa innantill först och sen skicka en länk som ibland även blir fel för man kanske har två saker man vill ha hjälp med och den som skickar länken har bestämt att denna länken löser mitt problem. TRÅKIGT måster jag verkligen säga ni har haft den bästa av bästa supporter men nu är ni nog på bottenlistan. Hoppas verkligen att ni tar tiller av denna kritik och lär upp er personal så att dom kan programmet men även förstår sig lite på  bokföring mm för annars blir det ju väldigt svårt för dom att supporta oss. 
Foto på IKAB

IKAB

  • 312 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

  • 0
  • 13
Foto på Maria

Maria

  • 372 poäng 250 badge 2x thumb

håller med dig, fullt ut.
Foto på Karin

Karin

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Jag saknar också att kunna ringa och prata med supporten. Via chatten blir det "goddag yxskaft" i slutändan. /Karin
Foto på berit

berit

  • 160 poäng 100 badge 2x thumb
Här måste jag protestera!!! Använd visma support chatt, det är helt suveränt, får alltid svar direkt annars "kopplar" de upp sig! Allt beröm till den supporten!

Foto på KMAB

KMAB

  • 478 poäng 250 badge 2x thumb
Ja saknar också den tiden när man kunde ringa och prata med dem direkt.
Väntetiderna är mycket längre nu och det är väldigt lätt att missuppfatta varandra när man ska skriva och ibland blir det så mycket man skriver och förklarar men ändå så blir det feltolkningar, jag vill ha möjligheten att kunna ringa och prata med er på Visma igen.
Jag kollar alltid deras sidor INNAN jag kontaktar supporten, men det är inte alltid man hittar det man söker där ..... så därför snälla låt oss också få ringa som förr i tiden.

Foto på Bohlin Office

Bohlin Office

  • 576 poäng 500 badge 2x thumb
Håller med till hundra procent. När man sitter med någon i chatten går det flera minuter mellan svaren. Det är jättesvårt att förklara vad man har problem med när man inte kan prata utan bara skriva. Nej, Vismas support är URUSEL nuförtiden. Tur att jag har använt programmen sedan 80-talet, det är inte ofta jag behöver hjälp, men NÄR jag gör det vill jag ha hjälp direkt, jag betalar feta kronor för det varje år.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Tack för att ni lyfter detta, att ge bra support är superviktigt för oss!

Självklart ska du få superb hjälp via telefon om det är den vägen du väljer att kontakta oss på. Däremot tycker jag att det är bra att mina kollegor lyfter länkar och andra nyttiga grejer som komplement till samtalet eller chatten ni haft (men det ska som sagt inte ersätta hjälpen via personlig kontakt).

Under våren har vi anställt väldigt många medarbetare som har matats fulla av information om våra produkter. Eftersom programmen är rätt komplexa är insteget tyvärr rätt stort. Jag tar självklart synpunkterna vidare till mina kollegor som planerar utbildningarna för våra nya medarbetare - vi vill ju bli bättre!
Foto på Petra

Petra

  • 1,204 poäng 1k badge 2x thumb
Problemet är inte att ni nyanställer eller programfunktioner, problem är att de inte är bokföringskunniga och därför inte förstår våra frågeställningar. De kan kanske produkten, men förstår inte användningen.... 
Foto på Anna Jansson

Anna Jansson

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, håller med att det var bättre förr med mindre väntetid och med kunnig personal

Foto på annasarnehed

annasarnehed

  • 2,810 poäng 2k badge 2x thumb
Den support ni nu erbjuder är under all kritik!! Den fina hjälpen man fick tidigare är nu som bortblåst. Man kan bli ifrågasatt av supporten som om man är riktig nybörjare.... ibland blir man galen!
Foto på asaspo

asaspo

  • 388 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har också varit missnöjd och skulle gärna vilja kunna maila för om man sitter och jobbar när supporten inte är öppen skulle det vara bra om man ändå kunde få iväg sin fråga. Upplever dock att supporten blivit bättre jämfört med för ett år sen då det var rena katastrofen. Idag kom jag fram på telefon nästan utan någon väntetid alls:).
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,876 poäng 2k badge 2x thumb
Visma håller på med så mycket annat numera, det är fakturerings- och inkassotjänster och att anordna diverse sportevent där deras logga får synas  - det är där dom satsar sina resurser numera. De är egentligen inte särskilt intresserad utav sitt redovisningssystem, jag tror att de anser att det (och vi användare) bara är till besvär för deras verksamhet - helt ärligt.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej igen!

Vår support är en av våra största avdelningar på Visma Spcs och vi jobbar hela tiden med att vi ska kunna ge det bästa stödet till alla användare av våra olika program. - inte alltid helt enkelt när vi har över 40 olika produkter och användare som är allt från nybörjare till superanvändare, med roller som redovisningskonsulter, administratörer och egenföretagare som sköter det administrativa på kvällen.

Därför tar vi självklart till oss av alla synpunkter, oavsett om du lämnar dem här i forumet, i våra kundundersökningar, i kontakter med mina kollegor eller som feedback på hjälpavsnitt eller filmer.
Grundämnet i tråden om att man inte får den hjälp man behöver jobbar vi som sagt också på. För att få ner våra kötider anställer vi löpande nya medarbetare som har en startsträcka och där mina kollegor som hanterar utbildningar för nyanställda har fått er feedback.

Om det är någon som har något ärende de behöver hjälp med så ber jag gärna en kollega ringa upp.

@Marie J: Jag tror att när du pratade med min kollega Lotta i januari så fick du förklarat för dig att vår sponsring i Vasaloppet sköts av vårt moderbolag Visma.
/Anna
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,876 poäng 2k badge 2x thumb
Nej det sa hon inget om. Men det är ju samma oavsett, samma företag ändå: använd dom pengarna till att få en utomordentlig support istället - bättre reklam än så kan ni aldrig få! Vet ni hur mycket vi i branschen diskuterar redovisningssystem egentligen...?! Hela tiden, kan jag tala om för dig. Vid minsta uppdatering så hör vi av oss till varandra och påpekar bra ändringar eller klagar på sånt som har försvunnit ism uppdatering. Gällande visma så har man mest haft orsak till klagomål.

Visma ligger idag längst ned i hierarkin av programleverantörer (av de större alltså). De flesta står kvar bara för att man är van vid programmet, och för att man ännu hoppas på att Visma ska skärpa sig. Men många är på väg bort... men det tar tid att byta hela systemet när man jobbat i det länge, så det kanske inte syns än hos Visma. Men jag känner inte många som rekommenderar Visma längre. Folk vurmar så mycket om flera andra program, så att till och med jag - som är inbiten Vismaanvändare och för gammal att lära mig nytt - har nappat på kroken att prova på annat. Och det är supporten som varit prio 1 att den är bra när jag har valt nytt.
Foto på Bohlin Office

Bohlin Office

  • 576 poäng 500 badge 2x thumb
Håller med om precis allt. Om jag inte skulle gå i pension om två år skulle jag absolut byta programleverantör.
Foto på asaspo

asaspo

  • 388 poäng 250 badge 2x thumb
Jag jobbar med olika program och jag tycker fortfarande att Administration är jättebra och stabilt så jag undrar vad ni har hittat som är bättre? Ibland tvingas man ju till andra program om det är sånt som Visma inte klarar av, men då rör det sig om lite större företag. Ibland måste jag jobba i Fortnox, men jag gillar Visma Adm. bättre. Tacksam för svar:)
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,876 poäng 2k badge 2x thumb
Jag gillar själva programmet Visma admin bäst, för att jag är mest van med den.

När Visma ändrade till SQL-server så blev det kaos! De släppte ett oprövat program, och de flesta fick problem. När man påpekade saker som inte fungerar, eller funktioner som hade försvunnit, så lyssnade dom inte utan hävdade envist att programmet ska vara så hädanefter (ungefär den uppfattningen fick jag i alla fall), men dom har ändrat till slut ändå. Det tog dom ca 1 år att få fram en någorlunda fungerande version. Under den tiden har användarna fått kämpa på med att betala fullt pris men ändå ha ett halvfungerande program.

Visma har inte brytt sig om att jobba med digital inlämning av årsredovisningen till BV till exempel! Något som även mindre programleverantörer har lyckats göra för över 1 år sedan. Visma har för bara någon månad sedan (2019) lanserat någon version, som säkerligen har 100  sk 'barnsjukdomar' som det kommer att ta nåt år att lösa. Medan mindre aktörer har lyckats för länge sedan. De började jobba på denna digitalisering av ÅR enbart pga att användarna har klagat i massor, inte för att dom vill vara uppdaterad i sin service gentemot oss kunder.

Jag tror faktiskt att alla andra programleverantörer har bättre support än Visma idag. Precis alla. Fortnox är väldigt hyllat av deras användare har jag förstått, men BL Admins support är den som alltid får bäst recensioner när man frågar runt. Jag tycker inte alls om deras program lika mycket som jag gillar Visma, men helt värt att byta ändå. Man kan mejla frågor och få svar inom 30 min. Eller så använda deras frågeservice på websida. Och få svar ungefär lika snabbt.

Ofta ringer de upp för att få mer info om hur problemet ser ut, annars skickar de svar skriftligt. Har man följdfrågor så besvaras dom snabbt också. De KAN dessutom besvara ens frågor om allt, personalen är alltså kunniga i bokföring, lagar och regler samt programmet! Har vi den servicen hos Visma? Aldrig! där är det som att varje person är specialiserad på en specifik fråga/problem och ställer man frågor bara ett steg utanför den frågan så kan dom inte längre något alls.
Foto på asaspo

asaspo

  • 388 poäng 250 badge 2x thumb
Jag var nog lyckligt ovetande om SQL servern. Brukar inte kasta mig över uppdateringar, men tyvärr gjorde jag det för inte så länge se och då har jag stött å irriterande försämringar. 
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,876 poäng 2k badge 2x thumb
oj! har du också väntat så länge? Jag har inte ens uppdaterat till den själv eftersom jag har sett vilka problem andra har haft. En del byråer kunde inte jobba på flera dagar pga att de hade problem m uppdateringen. Tänk: vem ska betala byrån för den tidsförlusten? Så jag sitter här 2 år senare med gamla Visma Admin versionen från 2017. Jag har inte tid med problem och försämringar så när jag fått information om att programmet är top-notch så ska jag våga mig på en uppdatering tänker jag.... det lär förmodligen dröja nåt år till gissar jag :(
Foto på Sylveko AB

Sylveko AB

  • 442 poäng 250 badge 2x thumb
Ha :) så jobbar jag med... väntar med att göra uppdateringar... alla säkerhetskopieringar varje gång det kommer en ny version och precis som du säger barnsjukdomarna vill man ha behandlade först så så länge det inte är livsavgörande saker är det bättre att ligga lågt.
Foto på Petra

Petra

  • 1,204 poäng 1k badge 2x thumb
Problemet är att de vuxit och supporten är inte sällan helt  okunniga i just bokföring eller lönehantering. De jagar kunder som "vill sköta själva" vilket gör att deras program byggs för att vara "automatiska". Att sedan den här "automatiken" inte fungerar i verkligheten, utan att man faktiskt behöver har grundläggande kunskaper i bokföring trots det, är något som Visma helt har ignorerat. Finns tyvärr många exempel på där lekmän trott på Visma ́s reklam där de hävdar att programmet sköter det bokföringen åt det, och genom det fått betala extra i andra änden. Någonstans så borde de faktiskt ta sitt ansvar och faktiskt informera om att det trots all automatik krävs vissa förkunskaper.... Det är datanissar som har tagit över vidareutvecklingen av programmen, bokföringskunniga är inte längre prioriterade..... Styrning, javisst, men på mina egna villkor och utifrån mina egna önskemål efterfrågas starkt...  


Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.