Bokföra materialkostnad/renovering

  • 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej, undrar hur ska bokföras rätt kostnader vid renovering av kontorslokal för AB och som är en del av privat fastighet? Tack på förhand
Foto på Helena

Helena

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
  • 1
Vem äger lokalen? Vad säger hyresavtalet. Hyr du en rå-lokal eller skall hyresvärden stå för kostnaderna?

Är det reparationen värdehöjande? Är det mycket pengar?

Skulle i så fall lägga det som en tillgång på konto 1120 Rep hyrd lokal

eller så lägger du de på konto 5070.
Foto på Helena

Helena

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Jag och min familj äger fastigheten. Reparationen både nödvändig för verksamheten samt värdehöjande. Sammanlagt kan röra sig om ca 100 000 materialkostnad. 
Du kan välja att bokföra den på konto 1120.

Är du säker på att lokalen är godkänd att hyra ut. Här har skatteverket en massa synpunkter.
Bl.a. skall lokalen vara skild från fastigheten för att man skall kunna ta  ut hyra och göra rep i denna del. Är det en fastighet med egen ingång är det inga bekymmer. Tycker du bör ta kontakt med en redovisningskonsult för att reda ut vad som gäller för din situation. Kan bli dyrt annars. Kan ses som eget uttag och bli beskattat som lön med arbetsgivaravgifter o.dyl.
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult 
Foto på Helena

Helena

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Ja, har varit tidigare i kontakt med skatteverket.
Lokalen är skild från fastigheten och har egen entré. Men kan ändå höra med redovisningskonsult.
(Redigerad)
Är den skild från övriga fastigheten så är det inga problem. Det får dock ej vara möjligt att gå in via bostadsdel genom separat dörr.  För då kan det ändå betraktas som del av bostad av skatteverket.

Men är den helt separerad så tycker jag du skall använda konto 1120 som avser reparation av hyrd lokal.

Mina dumma frågor ställer jag av erfarenhet att från att skatteverket ofta är lite besvärliga i samband med att man hyr av någon närstående. Har många klienter som haft problem med det här.Har bolaget revisor så tycker jag du skall rådfråga honom. De har ibland också åsikter om reparation av lokal som man hyr av närstående. Har drivit flera skatteprocesser om det här. Ibland har vi lyckats få igenom det vi tycker är rimligt och andra gånger har förvaltningsrätten och kammarrätten gått på skatteverkets linje.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.