Verifikationer - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
God dag,
Jag har precis startat mitt bolag. Jag har registrerat 2st leverantörer samt lagt in 3st leverantörsfakturor i Visma E-ekonomi. Skall idag skicka min första faktura till en kund.

Allt är ganska enkelt men jag har även med bokföringsdelen i mitt program som ni kanske förstår och förstår inte riktigt delen med "Verifikationer". Måste jag skapa verifikationer? Är det för varje "projekt/kund" jag skapar det för eller varför har jag fått för mig att det är en sjukt viktig del av själva regelverket från skatteverket.

Uppskattas om man kan få en förtydligande svar på detta.
Foto på mtnentreprenad

mtnentreprenad

  • 70 poäng
  • osäker

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Du använder Bokföring - Verifikationer om du önskar att bokföra något manuellt. Det mesta sköter du från övriga flikar i programmet.

Försäljning - Här sköter du kundfakturor.

Inköp - Här sköter du leverantörsfakturor.

Kassa och bankhändelser - Här sköter du allt som rör ditt företagskonto/kassakonto. Här är tanken att du registrerar alla in- och utbetalningar som sker på ditt företagskonto. Du kan här matcha betalningar mot fakturor som du skapar under Inköp och Försäljning.

Säg att du skapar en faktura via Försäljning och sedan registrerar den som betald via Kassa och bankhändelser, då skapas det och bokförs automatiskt verifikationer för detta. Dessa verifikationer kommer du sedan hitta under Bokföring - Verifikationer, här samlas all bokföring i programmet. Men att bokföra via Bokföring - Verifikationer använder du om du behöver bokföra något manuellt eller om du ska bokföra något som inte har med ex. in- och utbetalningar på företagskontot att göra. 

Rekommenderar att du går genom den här, så tror jag flödet i programmet klarnar lite! :)

Återkom om du har fler funderingar!

Ha det fint!

Moa
(Redigerad)