Arbetskläder

• 2
  • 6
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
Hej!

Har sökt igenom flera källor på internet, bokföringsböcker och Skatteverket men får inte riktigt klarhet i det här med arbetskläder.

Om ett par skor har köpts in av en ägare till en enskild firma, som förvisso KAN användas privat men som enbart har köpts in för att underlätta arbetet för ägaren (som springer flera kilometer per dag i sitt yrke inom renhållning) och som endast används under arbetstid - kan dessa bokföras på företaget?

Med vänlig hälsning
Tess
Foto på JonTess

JonTess

• 260 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 2
  • 6
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Tess!

Skyddsutrustning och skyddskläder är avdragsgilla för företaget och kan bokföras på konto 5480.
Detta enligt IL kap 12 §32.

Däremot kan också andra kläder vara ej skattepliktiga förmåner för de anställda.
Om de uppfyller följande krav:
1: är arbetskläder som köps för att användas i tjänsten
2: är obligatoriska att använda i tjänsten
3: är enhetliga för viss personal
4: är försedda med arbetsgivarens namn eller logotyp.

Jag rekommenderar att du dubbelkollar med Skatteverket vad som gäller just i ditt fall.
Och annars är det kanske enklast att registrera inköpet som ett eget uttag för att slippa uttagsbeskattning.
Foto på lucas

lucas

• 304 poäng 250 badge 2x thumb

Hej,

Om det är i som fall två. Vilka konton används?

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Är det skyddsutrustning och skyddskläder som är avdragsgilla så kan man använda konto 5480.
/Anna
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

• 9,878 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

5480 fungerar att använda i alla scenarion.

Tack för din fråga.

/Victor
Foto på aki

aki

• 278 poäng 250 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
På vilket konto ska jag bokföra arbetskläder?.
Foto på Gufo

Gufo

• 376 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av arbetskläder/profilkläder.

Hur bokför jag profilkläder i Visma Adm 1000?

Foto på caitlin

caitlin

• 996 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kan man dra av det på sin firma? Vilket konto ska man använda?.

Jag har enskild firma (utför, el, bil, datorer m.m )och använder mig av eekonomi. Har köpt ett par arbetsskor och även en mobilhållare, kan man dra av det på sin firma? Vilket kontoplan ska man använda?
Foto på Dimitar

Dimitar

• 304 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra inköp av arbetskläder och arbetsskor - Visma eEkonomi.

Hur jag ska bokföra inköp av arbetskläder samt arbetsskor i eEkonomin?

Hälsningar
Dimitar
Foto på Cecilia

Cecilia

• 252 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Personlig skyddsutrustning - eEkonomi.

Hej

Jag behöver ortopediska inlägg i mina arbetsskor och funderar lite på hur jag bokför det i mitt aktiebolag.

Skulle det fungera under konto 5480 Arbetskläder och skyddsmaterial?

För mig låter det fullkomligt logiskt att lägga det där men har lärt mig att bokföring är inte alltid helt logiskt ;)

mvh Cecilia