Hitta bokföringsbyrå via forumet?

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Besvarad
Det finns ingen möjlighet att kontakta bokföringsbyråer via forumet med privata meddelanden säger supporten. Använd "Hitta en redovisningsbyrå" i eEkonomi, eller sök på FaceBook alternativt fråga öppet på forumet.

När jag söker under "Hitta en redovisningsbyrå" så är det däremot inte så lätt att hitta specifika personer vars svar och engagemang jag uppskattar här på forumet. Det är inte alltid som användarnamnet här på forumet stämmer överens med något av sökorden i Vismas officiella databas över redovisningsbyråer.

Många redovisningsbyråer i Vismas lista verkar dessutom inaktuella. När jag försöker öppna redovisningsbyråernas hemsidor får jag en HEL del:

"Ooops... Error 404 - We are sorry, but the page you are looking for does not exist."
eller
"Yes, this domain is AVAILABLE for purchase!"
eller
"This Account has been suspended. - Contact your hosting provider for more information."

... :-(

Är det möjligt eller emot någon regel att de som skriver här, och som samtidigt erbjuder sina tjänster, skriver kontaktinfo i en fot som kommer med bland inläggen? Eller finns det någon annan bra möjlighet att komma i kontakt med eldsjälarna?
Foto på M Risberg

M Risberg

• 2,512 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

• 1
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 71,830 poäng 50k badge 2x thumb
Till M Risberg

Jag arbetar som redovisningskonsult - och kanske representerar den kategorin som omtalas som dyra konsulter :) ibland i forumet  (no offence) - men har uppfattat detta forum som ett utbyte av frågor och svar på frivillighetens basis och ideell basis där våra kommersiella intressen inte skall marknadsföras. Dessutom är frågorna mestadels enkla att besvara ur ett redovisnings-perspektiv och forumet ger plats för ett trevligt meningsutbyte och - definitivt - ibland rättar till den egna uppfattningen i sakfrågor, så tack Visma för att det finns!!

På direkta frågor har jag dock  i enstaka fall förklarat att jag kan kontakta frågeställares mailadresser eller andra kontaktvägar om det finns behov att få vidareutveckla svar som kanske mer är av enskilt än allmänt intresse.
Det känns för egen del som ett balanserat sätt att hantera forumet så att det inte utvecklas till en marknadsplats för oss i jakt på nya kunder

Ha en bra helg 

Mikael

Foto på M Risberg

M Risberg

Tack för svar Mikael.

Det kanske skulle fungera att låta en ha lite kontaktinfo i sin profil då? Jag skulle inte ha något emot det eller känna att någon tryckte den sortens marknadsföring ner i halsen på mig. Jag har förståelse för att vi inte överlever utan att tjäna våra slantar.

Jag tycker det skulle vara fantastiskt att ha att välja och vraka på bland alla duktiga och kunniga som synes här i forumet. Det är mycket svårare att få någon som helst känsla för de som "bara" finns med i den där Vismas lista över bokföringsbyråer. Den är något anonym i jämförelse .. särskilt som länkarna till respektive hemsida är brutna och jag inte kan läsa om dem.

Och, t ex, hur förmedlar jag min kontaktinfo till dig utan att skriva det helt öppet här i forumet - för Google att indexera och spamartister att förvalta också?

Okej, du kanske har en taxa som inte lämpar sig för min blygsamma verksamhet och något enkla frågeställning ändå. Jag vill mest bara dubbelkolla mitt år 2018 innan jag avslutar det. Jag följer Vismas vägledning och det ser bra ut så när som på några bieffekter av att en annan person, med ett annat bokföringsprogram, bokförde fram t o m 25% av förra året - innan jag tog över med eEkonomi och importerade med SIE. Det mesta ser okej ut. Är bara lite puts kvar.

mikael pettersson

Hej igen
Dina tips angående forumet kommer nog Visma själva att kommentera eller ta till sig, 

Vill du har något svar på enskilda frågor kan du  lämna någon kontaktväg här så hör jag av mig så kan vi putsa tillsammans om det passar dig

Mikael
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,144 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Vi är medvetna om att hitta din byrå kanske inte är det bästa verktyget alla gånger. Vi hoppas på bättre lösningar framöver!Jag blir så glad när forumet kan göra mer än bara svara på programfrågor! :)

Om du (M Risberg) vill, så kan jag förmedla din mejladress till Mikael, bara säg till isåfall.
/Anna
Ett tips om Visma vill underlätta den här kontakten vore isf att lägga till en kontaktfunktion i profilen men utan att mottagarens mailadress syns. Då kan man slippa oönskade kontakter men bemöta dom man vill ha. Lite som Blocket har .... 
Foto på M Risberg

M Risberg

Se där. Ingen dum idé.
Foto på M Risberg

M Risberg

Hej Anna.

Ja, du förstår problematiken ... =)

Jag har hittat en person som jag vill kontakta. På er sida för att hitta en redovisningsbyrå, https://vismaspcs.se/produkter/redovisning/visma-eekonomi-byra#10, kan jag bara söka efter stad, postnummer eller gata. Inte personnamn, företagsnamn eller forumnamn. Jag kommer inte vidare. Förstår inte varför geografin spelar sån stor roll i ett program som är helt nätbaserat ..?

Förmedla gärna. Tack.
Foto på Anna Svensson

• 91,686 poäng 50k badge 2x thumb
Fixar direkt!
Foto på M Risberg

M Risberg

Personlig service. Inte helt fel det heller ;-)
Foto på M Risberg

M Risberg

Kort uppföljning: Med hjälp av Visma / Anna Svensson förmedlades kontakten.

Mikael Pettersson hörde av sig per telefon och hjälpte mig inte bara med att få svar på "putsa lite på 2018 innan bokslut"-frågan, utan tog sig tid att förklara hur saker hängde ihop vilket gav mig en större förståelse för bokföring överlag än innan. Mikael rekommenderas starkt till den som är beredd att ta sig tid att dyka lite djupare, som kanske inte bara vill ha något löst för stunden - som vill lära sig något för att klara det själv efteråt.

Efter att jag haft lite strul med bokföringen ända sedan bolagets start har jag nu fått stenkoll. Jag känner ny energi i mitt företagande.

Stort tack Mikael.
Foto på Anna Svensson

• 91,912 poäng 50k badge 2x thumb
Åh så underbart härligt att höra! Det gav denna fredag lite extra glans!

mikael pettersson

Ett sant nöje att få komplettera ditt kunnande.

Fortsatt lycka till, tack för de fina orden:), heja 1630:)

Micke