Arbeta med avvikelser i kalendarium föregående månad - Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej allihopa, ny här och ny på jobbet så jag har redan en del frågor av väldigt grundläggande natur.

Min första fundering är på hur jag på bästa sätt kan använda kalendariet inför lönekörningar. Som det ser ut nu betalar vi till våra tjänstemän ut lönen för innevarande månad, och sedan gör vi justeringar följande månad (om någon t.ex. plockar ut en semesterdag den 20:e augusti dras det på septemberlönen). Redan detta känns egentligen lite fel, men samtidigt gör vi ofta i ordning lönen så att den är färdig runt den 20:e, så det går ju inte att lägga till "rättelser" som inkommer sent, speciellt inte efter att lönen redan har betalats ut - det måste ju korrigeras på nästa lön!

Men nu sitter jag till exempel med en lönekörning där en anställd har tagit ut semester under oktober månad, något som inte kom med på lönen 25:e oktober. Kan jag använda kalendariet för att underlätta mitt arbete här? I sådana fall tänkte jag gå in under oktober (säg t.ex. 4:e oktober) och lägga till ett uttag av semesterdag. Min fråga är i sådana fall om detta kommer att följa med till november-lönen, eller om den bara tar hänsyn till saker som läggs in i kalendariet mellan första och sista november?
Foto på Peter

Peter

• 1,030 poäng 1k badge 2x thumb
  • obeslutsam

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Peter

Peter

• 1,030 poäng 1k badge 2x thumb
Kan svara på min egen fråga här, jag chansade och pillade runt lite. Den tar hänsyn till rättelser från föregående månad (det står till och med om man vet var man ska titta)!
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

Härligt att du löste det själv.

Du kan ställa in vad du vill ha för avvikelseperiod i löneprogrammet, antingen hela föregående månaden eller till och med en dag i månaden. Inställningen hittar du under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Inställningar. Så i ditt fall fungerar det ju fint att bestämma att ni redovisar alla avvikelser till och med en viss dag i månaden så blir det samma varje månad.

Har du fler funderingar får du gärna återkomma här!