Hjälp att boka bort skatteskuld från 2510 - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!Jag har litet problem som uppdagat sig iom övergången från Eget AB till eEkonomi.Den ingående balansen på skatteskulder stämmer inte överens med verkligheten. Jag vet exakt var felet ligger och det grundar sig på okunskap från min sida.Jag fick i bolagsskatt 102634 kr från 2015 förra året. Men eftersom det fanns intäktsränta på skattekontot betalade jag inte mer än nödvändigt, dvs 102220 kr. Alltså bokfördes bara 102220 kr. Detta har ju resulterat i att diffen på 414 kr har lagt sig på konto 2510.Så min fråga är hur gör jag nu för att rätta till detta? Betalar jag helt sonika in 414 kr till skattekontot och bokar bort skulden från 2510? Eller finns det något annat sätt? Det ligger ganska mycket intäktsränta på 1630 så det är ju inte nödvändigt rent pengamässigt
Foto på AWF

AWF

• 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på AWF

AWF

Har precis pratat med skv och de menar på att pengarna lagt sig på ett annat balanskonto. Men vilket? Någon som kan hjälpa mig att nysta i detta? Ska tillägga att alla tillgångar stämmer, så här handlar det om att ta 414 kr från ett balanskonto och ge till 2510. Hur kan jag hitta detta?
Foto på AWF

AWF

Foto på AWF

AWF

Bilden upp o ner, sorry. Men här kan man se att eget AB bokfört dessa 414 kr som "övrig bokförd skatteskuld"
Vad betyder det och hur handskas jag med detta?
Foto på AWF

AWF

Alltså nu spammar jag min egen tråd, men jag har undersökt saken vidare och kan se att den felaktiga posten kommer ifrån 2014. Det var en felaktigt bokförd arbetsgivaravgift, där återbetalning skett från skattekontot men där inte 2510 blivit krediterat. Denna post är alltså gammal. Hur får jag bort den?? Läste någonstans om att boka mot 8910? Snälla hjälp, jag blir inte klok på dettta!!!
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Mitt bästa svar måste bli att Visma måste tala om på vilket motkonto till 2510 deras program bokar en liknande händelse. Du borde också kunna se det genom att titta på den verifikation som genererades vid denna uppbokning.

Mitt reservsvar är att eftersom dina andra balanskonton stämmer och beloppet är så lågt, kan du väl boka bort det mot 7510 arbetsgivaravgifter.

Tänk då bara på att de kommer ha en diff på 414,- när du stämmer av dina arbetsgivar-avgifter för 2016.

//Tina

(Redigerad)
Foto på AWF

AWF

Tack Tina!

Fick faktiskt samma svar från en kompis som är redovisningskonsult. Att använda konto 7510 och boka bort den felaktiga skulden.
Har du tips på hur diffen sedan hanteras?
(Redigerad)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Det måste vara en bra redovisningskonsult :-)
Foto på AWF

AWF

Japp!
Foto på AWF

AWF

Vet du hur diffen hanteras? Eller nollas den per automatik?
(Redigerad)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Den kommer påverka ditt resultat för det året du bokför den med 414,-. Den försvinner alltså från balanskontot, men blir upptagen som en intäkt/kostnad. Man kan enkelt säga att diffen "flyttar sig" till resultaträkningen.

//Tina

Foto på AWF

AWF

Ok, tack Tina!!!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.