HJÄLP Hur bokför jag kreditkortsfakturan

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Jag har inte fått svar på min fråga och det börjar köra ihop sig...

Jag är fortfarande inte helt klar över hur jag ska göra med min kreditfaktura för kreditkortet.

Jag har en större post på kortet som är krediterad avseende flygbiljett utan moms på kreditkortsfakturan.

Fakturan är således en kreditfaktura men jag kan inte registrera den som en sådan då övriga kostnader och moms blir fel debiterade....

Övriga utgifter på kortet måste ju Debiteras rätt kostnadskonton och ing. moms?

Om jag då lägger upp kreditkortsfakturan som en kreditfaktura så krediteras momsen eftersom fakturans totala krediterat belopp är högre än totala summan för övriga utgifter på kortet.

Då tänkte jag att eftersom jag ju inte vill kreditera kostnadskonton/momskontot så skapar jag istället en manuell verifikation där jag debiterar kostnadskonton/momskontot?

Eller tänker jag fel då?

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Har ingen bankkoppling. Frågan är om jag då måste bokföra fakturan som en manuell ver. eller om jag kan lägga upp den som en leverantörsfaktura?

Beloppet 8981,00 är debiterat 5810 på förra kreditkortfakturan som en vanlig leverantörsfaktura.

Kan jag kontera såsom du föreslår i leverantörsreskontran? Men fakturan är ju utskriven som en kreditfaktura..

Men om jag konterar som du föreslår i leverantörsreskontran och lägger fakturan som en debet faktura, fungerar det? Och är det ok trots att fakturan egentligen är en kreditfaktura?

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

kreditfakturan avser -8981 för flygbiljett och är inte momspliktig.

Övriga debiterade utgifter uppgår till 4017,5 varav ing.moms 478,18.
(som räknats av från -8981 kr)
Kreditfakturan uppgår därmed totalt till -4964 kr tillgodo.

Registrerar jag då en vanlig kreditfaktura så hamnar ju kostnader/ing.moms i K och inte i D som ju ska belastas.

Då behöver jag lägga upp flygbiljetten separat som en kreditfaktura och övriga inköp manuellt i programmet, tänker jag?

//Petra

Foto på PetraW

PetraW

• 1,468 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,222 poäng 10k badge 2x thumb
En manuell hantering av detta blir nog det säkraste att komma rätt.

Flygbiljetten har du ju debiterat på 5810. Nu handlar det om att kostnaden tas bort så då får du kreditera samma konto. Sen kan du kontera de övriga inköpen som vanligt och tillgodosumman kan du lägga på det konto du använder för kortet eller 1690 som en övrig fordran.
Foto på PetraW

PetraW

Hej,

Flygbiljetten är debiterad 5810 tidigare ja.

Men när jag konterar krediteringen av dito så måste jag lägga summan på både 5810D/5810K för att verifikationen ska balansera.

Då kommer väl till slut ändå summan 8981,00 fortfarande ligga på 5810 D eftersom jag bokförde summan även på förra kreditkortfakturan, innan den blev krediterad så att säga.

Eller tänker jag fel? Summan för övriga kreditkortutgifter lägger jag som vanligt på 2440 K då?

/Petra

Foto på KjellP

KjellP, Champion

Jag tror du tänker fel.

När du köpte biljetten på ditt kreditkort, så fick du en månadsfaktura där biljetten var en del av alla inköp. Jag antar att du konterat inköpen efter ändamål. På de inköp som var moms på där hamnade momsen på 2641 o.s.v.

Nu har du fått en kreditering. Gör då på samma sätt. Fast tvärtom med resan. Jag ger dig bokföringsexempel:

Resa återbetald          K 5810    8 981:-
Diverse förbrukning    D 5460    5 000:-
Förbr. inventarier        D 5410    5 000:-
Moms                          D 2641    2 500:-
Att betala                    K 2440    3 519:-

Ett tips: Utgå från summan längst ner på fakturan - det du ska betala. Kontera det på 2440.
Foto på PetraW

PetraW

Det förstår jag.

Men summan på fakturan (kreditfakturan) är ju ett minus belopp -4964,00..?

Övriga kostnaderna debiterade på kortet uppgår till 4017,50 och ska jag få till summan 4017,50 på 2440 så måste jag kontera 8981,00 på både D och K... Eller?

Annars blir summan -4964 och det blir väl fel. Kan jag kontera en manuell verifikation med minus belopp?

Hoppas jag kunnat förklara vad jag menar.

/Petra

Foto på KjellP

KjellP, Champion

Det verkar som att tankarna gått lite i baklås.

Ja, du kan kontera en faktura med minusbelopp.

Det är ju fortfarande en faktura som alla andra men du har pengar tillgodo, därför kan du bokföra den på debetsidan.

I ditt fall bör det se ut ungefär så här:

Resa återbetald          K 5810    8 981:-
Någonting                  D XXXX    3 214:-
Moms                          D 2641    803,50
Tillgodo/återbetalas     D 2440    4963,50 (En annan möjlighet är att bokföra detta som en övrig fordran på 1680)

Nästa månad när du får din faktura bokför du bruttoinköpen som vanligt och då kommer saldot att rätta till sig.
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

• 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Det går inte att kontera med ett minusbelopp utan verifikationen måste balansera. Dock ser det ut som att du har 946,50:- kvar hos kreditbolaget som en innestående fordran då du inte har utnyttjat allt som är krediterat.
Det är lite svårt att få en överblick på beloppen och kontona du har bokfört på men du ska kunna täcka upp den outnyttjade krediteringen genom att debitera 1684 - Kortfristiga fodringar hos leverantör så att verifikationen balanserar. Detta innebär att du har en tillgång på mellanskillnaden i väntan om att utnyttjas vid nästa kreditkortsfaktura.

Med vänliga hälsningar
Philip
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,668 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Nog måste det väl gå att lägga in en kreditnota från en leverantör även i eEkonomi? På konto 2440?

//Tina

Foto på PetraW

PetraW

Hej Philip,

Då föreslår du alltså att jag gör en manuell verifikation och konterar:

K 5810             8981,00

D 2641              478,18

D 5460/5410    3538,82

D 1684             4964,00            

Vid nästa faktura då 4964,00 dras av ytterligare inköp så krediterar jag 1684?

Skulle jag ist kunna skapa en kreditfaktura gällande enbart 8981,00.
Och en manuell verifikation för övriga kostnader på samma faktura? Eller blir det onödigt krångligt och otydligt?

Tack!

//Petra

Foto på PetraW

PetraW

Hej Philip,

Då föreslår du alltså att jag gör en manuell verifikation och konterar:

K 5810             8981,00

D 2641              478,18

D 5460/5410    3538,82

D 1684             4964,00            

Vid nästa faktura då 4964,00 dras av ytterligare inköp så krediterar jag 1684?

Skulle jag ist kunna skapa en kreditfaktura gällande enbart 8981,00.
Och en manuell verifikation för övriga kostnader på samma faktura? Eller blir det onödigt krångligt och otydligt?

Tack!

//Petra

Foto på KjellP

KjellP, Champion

Jag tycker att det förslag du presenterar är rätt.
Att dela upp på två verifikationer gör det hela mer oöverskådligt. Resultatet blir ändå detsamma.
Eftersom du har en fordran på krediteringen så kommer du ändå att hantera din fordran mot 1684.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.