Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hjälp med bokföring av leasingfaktura

Hej!
Vi har precis startat ett byggföretag och leasat en lätt lastbil. Jag har tänkt att sköta den löpande bokföringen men jag är helt ny på det så det är en liten uppförsbacke. Att börja med att bokföra en leasing-faktura var då heller inte det enklaste. Jag har sett många olika liknande hjälpförslag här i forumet men det är alltid något som skiljer sig åt och jag blir inte riktigt klok så jag tänkte att jag lägger upp min kvitto/faktura-info här så kanske jag kan få hjälp med exakt hur jag ska göra i mitt fall.

Det är ett aktiebolag och vi kör faktureringsmetoden. Har en vän som sa:
1. Att vår bil, VW Transporter, går som lastbil och att man får dra av hela momsen så först la jag in den som det. Men jag har nu läst på lite och även om den är registrerad som lastbil så får jag nog anse den som personbil enligt skatteverket då den väger 3,2 ton och inte över 3,5 som den då ska väga och karossen är inte avskild. Jag vill gärna göra rätt från början.
2. Sen sa vännen även att jag inte behöver periodisera fakturan men jag är tveksam till det också, jag tror att jag kanske måste göra det. När måste man det och när kan man strunta i det? Finns det några riktlinjer?

Sammanfattning:
Aktiebolag
Faktureringsmetoden
36mån leasing
Lätt lastbil (halva momsen avdragsgilt?)

Hjälp 1 - Betalning på plats hos bilhandlaren:
25000kr i första hyra exkl moms. Betalades med egna pengar då företaget inte hade de pengarna just då. Det kommer att vara ett lån från företaget till min man tills vi har fått igång omsättningen lite bättre.

Hjälp 2 - Fösta fakturan från leasingen:
Hyra 2019-08-01-2019-08-31       3237,00kr
Uppläggningsavgift                         695,00kr
Första särskild hyra                    20000,00kr
Hyra 2019-07-12-2019-07-31       2158,00kr
Faktureringsavgift                             55,00kr
Moms 25%                                   6536,35kr
Öresavrundning                                -0,25kr
Totalt denna faktura                   32681,00kr
Tidigare betalt                            25000,00kr
Att betala                                     7681,00kr


Blir otroligt tacksam om någon orkar ta sig an detta för mig, har lagt ner många timmar för att försöka få rätsida på detta 😞

Mvh
Louise
7 SVAR 7

Hejsan. Vi kan börja med bilen. Om det är en transporter och skåpmodell så är det ur momssynpunkt en personbil och man får, precis som du skriver, bara lyfta halva momsen på leasingavgiften och ingen alls om man köper den. En regel som lever kvar sedan 1988 ungefär och som borde uppdateras...
Den första förhöjda hyran får du också bara lyfta 50 % av momsen på och själva nettobeloppet, som i det här fallet då blir 22 500 kr efter moms, skall periodiseras ut över hela leasingtiden. Där gör man olika beroende på program men du kan spara en kopia på fakturan till bokslutet och boka upp 22 500 kr på kto 1790. Nu kan inte jag eEkonomi tyvärr men det finns säkert en periodiseringsfunktion där och så kan du även använda den för att kostnadsföra beloppet under hela leasingtiden. Det är ju mest rätt liksom. 
När det gäller fakturan så kan du ju där i princip strunta i dom 25 000 kr som då redan hanterats och istället boka 6 913 kr som leasingkonstnad och sedan 768 kr moms. Lycka till och ett litet tips i all välmening. Det finns många specialregler kring byggföretag, omvänd moms och annat så jag rekommenderar att du endera går kurs och läser en massa eller tar hjälp av en redovisningskonsult. Det svåraste i vårt yrke är just löpande bokföring då den kräver mest kunskap om flest lagar och regler. Även om dagens reklam säger något annat....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Stort tack för hjälpen! Det finns en periodiserings-funktion i eEkonomi så jag får helt enkelt testa på den. Men då periodiserar jag första fakturan och struntar i de 25000kr på själva månadsfakturan då de redan är hanterade. Får jag fråga hur du räknade ut momsen till 768kr? 😄 

Ja det är otroligt mycket nytt att sätta sig in i. Jag har köpt lite böcker som jag läser och har lite koll på det där med omvänd moms men hittills har vi inte fakturerat några UE så prio ett har varit att komma igång med lite andra saker som ROT, visma, leverantörsfakturor osv. Ska även ta kontakt med någon redovisningskonsult som jag kan rådfråga om hjälp under tidens gång tänkte jag. 

Finns det kurser som riktar sig just till ekonomi inom byggbranschen, i så fall får du gärna tipsa mig om dessa. 

Stort tack! 
Mvh
Louise

Kul att kunna hjälpa till, vet inte om det finns några särskilda för byggbranschen. Dom flesta regler gäller alla och sedan har man specialreglerna som ställer till det. 
Momsen räknade jag helt enkelt ut som så att jag tog 7 681 kr x 10%... Normal moms är ju baklänges 20% och när man får lyfta hälften så blir det 10.. ibland är det inte konstigare.... 
Bra om du ser till att få kontakt med någon som kan hjälpa dig/er och då även med bokslut som även det kräver sina specialkunskaper... Lycka till!
Roffakab
CHAMPION

Hej 

Några kommentarer till tidigare svar:

I förutsättningarna skriver du att första betalningen var på 25 000 exkl moms men av fakturan framgår att första förhöjda hyran var 25 000 inkl 5 000 i moms varav 50% är avdragsgillt.

Total moms på fakturan bör vara 6 536,25 om matematiken ska gå ihop. 5 000,00 tillhör första betalning och resterande 1 536,25 tillhör de poster som finns på den första fakturan. Vill du vara exakt gör du bara justering av momspåslagen på leasingavgifterna dvs (3 237+2 158) 5 395 * 12,5% = 674,38 som ej är avdragsgillt.

Total avdragsgill moms = 861,87 (1 536,25-674,38)
Total leasingavgift = 6 819,13 (7 681,00-861,87)

Momsen på avgifter bokför jag som 100% avdragsgill.

Periodisering av engångsavgiften brukar jag göra i samband med bokslut.

Hör gärna av dig om du behöver tips och råd kring redovisning i byggbranschen.

MVH
Rolf

Hmm. Har aldrig tänkt på hur avgifternas moms skall hanteras faktiskt. Försökte kolla nu men kunde väl inte hitta något som gav svar så där direkt. Det brukar ju ses som en del i samma kostnad men det är klart att det kan ses annorlunda... Får ta det med mina momskontakter när dom slutat semestrat... alltid kan man lära sig något..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, stort tack för hjälpen! 🙂 
Nu vill jag bara dubbelkolla att jag har gjort någorlunda rätt:

Del 1 - Första engångshyran (25000kr inkl moms betalt privata pengar)
Leverantörsfaktura:
2440 Lev.skuld 25000kr Kredit
1720 Förutbet leasing personbil 22500kr Debet
2641 Moms 2500kr Debet

Manuell verifikation:
2440 Lev.skuld 25000kr Debet
2893 Skuld närstående 25000kr Kredit

Sen kan jag periodisera den vid årsbokslutet? Försökte periodisera den både i leverantörsfakturan och verifikationen men Visma klagade på att jag inte har något kostnadskonto, så det känns som att jag gjort något fel. 

Del 2 - Leasinghyra juli+aug
Leverantörsfaktura:
2440 Lev.skuld 7681kr Kredit
5615 Leasing personbil 6819,13kr Debet
2641 Moms 861,87kr Debet

Mvh
Louise











Ser rätt ut om man förutsätter att hanteringen av momsen på uppläggningsavgiften skall lyftas till 100%. Kollade faktiskt upp detta med momsexperten hos Björn Lunden och han så det väl på ännu ett sätt. Egentligen så bör uppläggningsavgiften ses som en finansiell tjänst och därmed momsbefriad. Så som han såg det så är den momsen felaktigt påförd och då alltså inte avdragsgill alls. Och det är väl kanske därför jag inte funderat på det här tidigare, det har inte varit någon moms på uppläggningsavgiften. Så skall man göra enligt honom så blir momsen varken halv eller hel ur lyftsynpunkt utan den blir en kostnad.... Ibland så tar frågorna (och svaren) en till okända marker... Lycka till!