Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hjälp med bokföring - eEkonomi

Hej allihopa! Vi har valt att efter nästan 3 års samarbete med en revisor börja bokföra på egen hand med hjälp av Visma.
Det går lite segt i början, men tänkte använda detta inlägget för att kunna ställa frågor relaterade till bokföringen och Visma Eekonomi.

Första frågan - Hur bokför jag en faktura som vi har skickat i december 2018 men fick betalning i januari 2019?
Andra frågan - Vad är smidigast - skapa en leverantör, sedan en leverantörsfaktura och sen bokföra den eller bokföra som övrigt och egen kontering?

Tack på förhand för all hjälp! 🙂
11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Under 2018 ska du bokföra den som en fordran för att inkomsten ska hamna på rätt år och under 2019 ska du bokföra att fordran är betald;

201812-31

Debet 1510
Kredit  3041 (exempelkonto)
Kredit  2611  (utgående moms om du redovisar det)

2019-?

Debet 1930
Kredit 1510


Det är smidigare att bokföra som övrigt med egen kontering

Mikael




Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

1) Man kan göra som Mikael skriver och det blir helt korrekt.

Men man kan också använda inbyggda funktioner i eEkonomi som automatiskt bokar upp skickade kundafakturor och mottagna levfakturor till fordran/skuld etc på bokslutsdagen även om man använder kontantmetoden (gissar att ni har bokslutsdag 20181231).

mer info nedan efter fråga 2 se bland annat om momsen som ska bokas/betalas i period dec även om man har kontantmetoden.


2) jag väljer efter hur jag betalar:

om jag har utlägg mot kvitto och betalt av anställd/ägare med privat kort - då använder jag manuell bokning - fast jag använder Company expense vilket gör det enklare och jag kan fota direkt när jag får kvittot och skicka det direkt till bokföringen - behöver då inte in i eEkonomi för att bokföra.
Companyexpense skickar också med bilaga med kvittot etc som sparas i eEkonomi vilket förenklar uppföljning.

Nackdel med manuell bokning att du inte har koll på statistik per leverantör.

För Leverantörsfaktura jag betalar via bankkontot då läser jag in fakturan och väljer/lägger upp leverantör eller ännu hellre har angett epost (finns epostadress för just ert företag i eEkonomi) som leverantören får skicka till så kommer fakturan direkt in i eEkonomi. Alt autoinvoice för de företag som kan skicka EDI faktura.

jag kollar fakturan och konterar - ofta får man förslag på kontering om det är samma leverantör etc och väljer bokför.
Sedan betalar jag i banken och jag har idag manuell avstämning av bankkontot i eEkonomi och då matchar jag fakturan mot bankhändelsen.
Så här får man statistik och slipper komma ihåg t ex debet/kredit sida för moms etc för det blir rätt i eEkonomi. Lätt att hitta vad det avser också.

Det finns bankkoppling för 700kr handelsbanken då får man autoavstämning/återrapportering/inskick av fakturor till banken - men man måste in i banken och godkänna betalning.

SEB har som jag sett även funktion att godkänna betalning i eEkonomi så man behöver inte in i banken.

Övrigt
Det finns också möjlighet att ta stöd av redovisningskonsult ibland /löpande - så att ni kan få hjälp vid behov - kanske bra i början. En redovisningskonsult som har byråversion av eEkonomi kan då samarbeta med er direkt i eEkonomi enligt överenskommelse samtidigt som ni sköter det mesta själv

mer om fråga 1

Visma eekonomi hjälper till med ombokning mellan åren.

det som krävs är att du lägger in alla fakturor kund/leverantör som avser 2018 på 2018.  Då kommer Eekonomi att boka upp dessa. 

Visma har checklista som kan vara till hjälp
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-accounting-yearly-...


Använder du kontantmetoden ska du lägga in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan det avslutas. Obetalda fakturor ska läggas in i Visma eEkonomi Smart och bokförs då per automatik som kundfordran i samband med att du skapar årets sista momsredovisning. Efterföljande år kvittar programmet automatiskt kundfordringarna åt dig när du registrerar betalningarna.


mer info
detta kan du läsa om här https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/lopande-bokforing

Om du bokför enligt kontantmetoden får du redovisa moms till Skatteverket enligt den så kallade bokslutsmetoden. Det innebär att redovisning och inbetalning av moms sker först när fakturan har betalats. Det är endast vid bokslut som moms på obetalda fakturor ska redovisas.

det innebär att du som normalt redovisar moms den månad betalning skett av faktura /erhållits för kundfaktura - just vid årsbokslutet måste boka upp fordringar och skulder och boka moms på bokslutsdagen - även om du inte betalt/fått betalt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar.

Vi hade samarbetat med revisorn fram till slutet av december. Det fakturan som jag beskrev bokförde hon sådär:
2013 - Övriga egna uttag +1 875,00
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%10 (25%) -750,00
3010 - Försälj råvaror/förnödenheter -3 000,00
1518 - Ej reskontraförda kundfordringar +1 875,00

Borde man inte bokföra fakturorna när man får in betalning?
Är det något jag måste göra nu för att bokföra inbetalningen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag antar att detta är en kundfaktura och inte en leverantörsfaktura.

eftersom konto 1518 är använt så finns ingen kundfaktura i eEkonomi antar jag.

här finns info om hur du bokar
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-cashbank-register-...

eftersom ni använt konto 2013 eget uttag antar jag att det är enskild firma

jag förstår inte riktigt varför det bara är bokat halva fakturabeloppet (1875kr av 3500kr ) på konto 1518.

fick ni betalt halva fakturan kontant i dec?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Sorry för lite information.
Det är en enskild firma, städfirma därför fick vi endast halva beloppet. Sedan får vi andra halvan från Skatteverket som RUT-avdrag.
Kundfakturan finns ej i eEkonomi då jag började använda eEkonomi fr.o.m. januari och har ej skapat denna faktura i Visma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

aha så RUTavdraget går direkt till ägaren därav eget uttag? och inte fordran på skatteverket - är inte så insatt i den delen.

men då bör detta gälla för bokningen av de 1875 som kunden betalar i januari

här finns info om hur du bokar
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-cashbank-register-...


Fd medlem
Inte tillämpbar

för övrigt finns stöd för att skapa kundfakturor med rutavdrag i eEkonomi - jag har inte använt det men det kan finnas stöd för att säkra att man fått RUT ersättningen och troligen också hjälp att skapa fil att skicka till skatteverket för t ex månadens rutfakturor.

jag tror att det kan underlätta administrationen och att inte missa begära rutavdrag resp att inte missa
boka upp det
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du några tips på en bra redovisningskonsult som skulle kunna hjälpa mig att komma igång?
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag håller på att starta upp själv som redovisningskonsult har byråversion av eEkonomi- och har inte använt någon redovisningskonsult själv.
Men det finns några som jag sett svarat på flera frågor och som använder eEkonomi och som kan vara intresserade.

Du bör ha någon som själv jobbar i eEkonomi så de kan systemet / kan testa och ta reda på och visa.

Om du är intresserad så kan jag hjälpa till - sitter i Luleå men är van att jobba på distans och vi kan nog både arbeta med delad arbetsyta via skype eller liknande och per telefon.

hör av dig om du är intresserad så kan vi komma överens om ett upplägg per mail/ telefon

Mvh Janne
Fd medlem
Inte tillämpbar

Absolut, skulle du kunna skicka din mailadress?
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej samma epostadress som mitt namn här 🙂