Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veronicasolskydd
NY MEDLEM

Hjälp med installation och användning - Administration/Lön

Hej jag ska byta ifrån E-Ekonomi till Visma Admin 500 och Visma lön 300
Har problem med att få över nerladdningsfilen från min serverdator till min arbetsdator.
Windows 10 Nya nätverks funktion fungerar inte alls för mig. Vad finns det för andra lösningar? Har sett att man kan köra med VPN, RDP osv och jag undrar vilken är smidigast och hur gör jag?
Vi kommer arbeta genom 2 datorer och inte använda programmet samtidigt.
Behöver verkligen hjälp.

 

Innehållet i denna tråd är kontrollerat av Visma Spcs 220628

9 SVAR 9
Davor P1
CHAMPION

Jag har för mig att du måste ha Windows 10 PRO i den dator som skall ha Adm 500 installerat. Den andra datorn klarar sig med Windows 10 Home utan problem.

Om du skall göra med VPN eller RDP så är serverdatorn upptagen och kan inte användas samtidigt som någon annan skall jobba i den......

Finns båda datorerna fysiskt i samma lokal eller är de utplacerade på olika ställen?

//Davor P 
Veronicasolskydd
NY MEDLEM

Datorerna skall vara utplacerade på olika ställen. Vi behöver inte använda datorerna samtidigt.
Davor P1
CHAMPION

Då är det så att den dator som skall ha programmen installerade måste vara igång "hela tiden" så att man kan komma åt programmet utifrån.

Dessutom kan man inte arbeta på den datorn samtidigt som den används via VPN eller RDN.

Har du windows PRO i den datorn där du har installerat Visma programmen?

//Davor
Veronicasolskydd
NY MEDLEM

Nix har inte windows pro tyvärr.
Serverdatorn kommer bara att användas till detta så det är inget problem att den kommer att vara upptagen.
Det verkar som att detta är den enda lösningen som kommer att fungera för oss.
Har du några tips på bra vpn eller rdn?


Jag rekommenderar TeamViewer. Den kan användas utan att man behöver göra allt för mycket handpåläggning.

Den kan användas för att styra mer än en dator från ett ställe.

Programmet kostar 3 850 kr per år.

Windows Pro uppgradering kostar 2 200 per dator och du behöver bara ha pro på den dator som har programmet fysiskt installerat.

Du förlorar inga data vid övergången till windows pro OM du bara ändrar licensnyckel i programmet.

Du kan välja att göra en helt ren installation och på detta sätt få bort en del gammalt onödigt "skräp" i samma veva.

Tänk också på datasäkerheten om du skall ha fjärranslutningar till datorn. Ett antivirus och en ordentlig brandvägg är A och O.

//Davor P

Måste man ha Windows Pro? för att få detta och fungera?

Du har två vägar att gå. Antingen uppgradera till Windows pro eller köpa annat program typ TeamViewer för att styra datorn.

Det går teoretiskt att köra med TeamViewer som privatperson utan att betala för programmet MEN den kopplar ner automatiskt efter 15 minuter och du dras med dialogrutor om att du kör på en gratisversion.

Själv hade jag kört på Windows 10 pro då detta alternativ är billigare.

Tack för all hjälp!! kommer att börja att köra med TeamViewer.
Nästa problem blir väl att få över allt från e-ekonomi.
Gissar väl på att det är SIE filer som används?
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Veronicasolskydd,

Vi har möjlighet att hjälpa dig att få över kund, leverantör och artikelregistret till ett tomt bolag i Administration. Det är helt kostnadsfritt för upp till 10 företag. Kontakta supporten så får du hjälp att beställa detta.

Sedan när det är klart skapar du upp dina bokföringsår i kronologisk ordning. För att få över din bokföring använder du, precis som du skriver, siefiler. 

Ha en bra eftermiddag! 

/Kristina