Hjälp mig! (bokföringsfrågor) - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG! Hej! Jennifer heter jag. Jag driver enskild firma och min redovisningsmetod är kontantmetoden. Jag har en del frågor som jag vill dubbelkolla hur jag ska gå till väga.

1. Under 2017 har jag råkat bokföra så jag har fått tillbaka moms på min lokalhyra fast jag egentligen inte ska ha det. Jag ringde till skatteverket och hon sa att jag skulle göra en verifikation på det datumet när jag kom på felet eftersom min bokföring är låst t.o.m april 2018. gjorde verifikationen 1/6 2018. nu till min fråga, jag har ändrat i alla aktuella momsdeklarationer men hur blir det med min privata deklaration? ska kostnaden som tillkommer vara med i nästa deklaration eller ska det vara med i den förra som är låst? isånnafall hur ska jag räkna? ska jag låsa upp och lägga verifikationen i 2017 istället så deklarationen blir rätt? eller går det bra att kostnaden är med i deklarationen 2018 istället?

2. Under 2016 och 2017 har jag råkat bokföra mina inköp från annat EU-land som varor istället för förbrukningsmaterial/ inventarier. Hur viktigt är det att ändra detta? Om jag måste ändra hur går jag till väga? Har läst att man kan göra ett eget konto men vet inte riktigt hur man gör. Ska verifikationen göras idag då jag kom på felet eftersom bokföringen är låst? eller ska jag låsa upp och göra ändringarna så deklarationerna blir rätt? Hur påverkar det deklarationerna under 2016 och 2017 eller ska det komma med i nästa deklaration? handlar inte om många tusenlappar men kan se lite konstigt ut eftersom jag inte köper in så mycket varor (inom Sverige).

3. När man korrigerar en verifikation visst är det okej att nolla hela och göra en helt ny?

4. Jag jobbar med iZettle och har integration med dom. Får inbetalningar av dom varje dag vilket kan bli ganska mycket att bokföra. Är det okej att göra en klumpsumma med inbetalningar en gång i månaden om man t.ex. gör ett excel dokument som redovisar vilket datum och belopp som har kommit in under månaden? eller ska jag byta så jag får mina pengar av iZettle en gång i veckan istället?

5. När man bokför in och utbetalningar för moms från och till skatteverket så jag jag förstått om man har kontantmetoden att man ändas bokför mot 2650 och 1930/ 2013 beroende på var pengarna hamnar. är detta korrekt? Har råkat bokföra inbetalningar till SKV Kredit 1930 Debit 1630, Kredit 1630 Debit 2650. Tror att företag med faktureringsmetoden ska bokföra på detta sätt. Hur åtgärdar jag detta? Kan inte nolla 1630 eftersom den nollas på direkten. behöver jag göra något? 

6. Som sagt jobbar jag som nagelterapeut, kunderna betalar för att jag gör deras naglar, vilket borde bokföras som en tjänst. Korrekt? Det material jag köper in använder jag för att göra naglarna. eftersom jag inte säljer vidare gelé burkarna utan använder en del av gelén för att kunna utföra mitt arbete borde materialet bokföras som förbrukningsmaterial/ inventarier. Korrekt?

7. Om nu mitt jobb bokförs som en tjänst så är ca 99 % av min försäljning tjänster. Säljer lite varor (handkräm och oljor). som sagt har iZettle integartion så allt bokförs som tjänster. Har efter lite efterforskning förstått att det inte är superviktigt att åtgärda detta eftersom det är samma moms osv. Men vill ändå dubbelkolla, måste jag ändra till varor istället för tjänster eller är det mest för att jag själv ska hålla koll?

8. Eftersom jag har ett så litet lager med varor (mycket mindre än 5000 kr). Om jag har förstått rätt så ska det bokföras som en kostnad och inte ett lager när det är så lite. Har även ett litet lager av geléer som jag använder när jag jobbar. Har hört att oöppna produkter som används till min tjänst ska inventeras och bokföras som lager (om det är över 5000 kr) men hur blir det med öppnade produkter? har ganska mycket färger och så. Ska öppnade produkter inventeras?

9. Om man har kvarskatt på sin inkomstdeklaration, ska det bokföras som eget uttag? (om man tar pengar från företagskontot). Ska man bokföra sin F-skatt i 2012 eller 2013 eller spelar det ingen roll?

10. Har läst att när man får ett kvitto (förenklad faktura) på ett belopp över 4000 kr måste mer information finnas med på kvittot för att få tillbaka momsen. Räcker det med att mitt namn står på kvittot eller måste adressen också finnas med?

11. Har gått igen min bokföring och hittade att jag har bokfört en swish (30/5-17) betalning som eget uttag men egentligen är pengarna på företagskontot. Hur går jag till väga? ska jag ta ut dom pengarna och skiva datumet så jag har koll eller ska jag bokföra en insättning och skriva datumet så jag har koll. Spelar det någon roll?

Tack på förhand! 

Mvh Jennifer
Foto på Jenniferolsson95

Jenniferolsson95

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
  • glad

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Jennifer,

Ska försöka svara på så mycket som möjligt så bra jag kan, men om något känns oklart så tveka inte att återkomma.

1. Först och främst, snyggt att du upptäckte detta felet och har tagit itu med det.
Hur det blir med din privata deklaration måste du tyvärr dubblekolla med Skatteverket, är det okej för dem att du väntar och tar med det först nästa år eller vill de ha in en rättelse för detta?
När du har fått svar så återkom om du då behöver mer hjälp just i denna fråga.

2. Det beror nog lite på vilket belopp det gäller.
I ditt fall verkar det vara flera mindre inköp under två räkenskapsår.
Oavsett så har det bokförts mot ett kostnadskonto vare sig det är bokfört mot tex. varor från annat eu land eller förbrukningsmaterial.
Vill man skapa ett eget bokföringskonto så gör man det under Inställningar - Kontoplan och klicka på Nytt konto uppe till höger. se då till att du väljer rätt momskod om ditt konto ska ha nån sådan.
Hittar man et fel som ska rättas i bokföringen så ska det bokföras på det datum som felet upptäcktes.

3. Ja, det är det.

4. Man ska bokföra sina händelser löpande. Kontanta in- och utbetlaningar ska bokföras senast påföljande arbetsdag och övriga affärshändelse så snart det kan ske. (se mer på skatteverket.se)
Tycker du att det blir mycket transaktioner så bör du kunna ändra dina inställningar hos iZettle hur ofta du vill få in dina händelser.

5. Om man har kontantmetoden och företagsformen enskild firma så är det konto 2650 som ska nollas när du betlar in momsen till Skatteverket.
Då räcker det att boka 2650 mot 1930 eller alternativ 2012 (skattekontot).
De bokningar du har gjort med 1930/1630 och sen 1630/2650 tycker jag inte att du behöver åtgärda. Själva betlaningen från företagskontot har ju gjorts även på de och 2650 har nollats ut.

6. Precis, det du säljer bör bokföras som en tjänst och då det är 25% moms så passar konto 3041 fint.
Nagelgelen hade jag valt att ta som förbrukningsmaterial, konto 5400

7. Då din försäljnign utav varor är en sån liten del utav din verksamhet så behöver du inte boka om det då det precis som du skriver inte påverkar moms eller resultat annorlunda.
Däremot om du är petig och själv vill kunna följa upp för hur mycket du har sålt varor kan man göra en ombokning varje månad/kvartal eller år.
Men det är helt och hållet upp till dig hur du vill göra med det.

8. Har man ett lagervärde på under 5000 kr så behöver ingen värdering av lager att göras, vilket innebär att det enbart bokförs som en kostnad.
Är faktiskt osäker vad som gäller när det kommer till dina öppnade produkter men då de ej har köpts in med tanke att eventuellt säljas vidare utan enbart används när du utför dina tjäsnter så tror jag ej att du behöver värdera dem även om de kanske överstiger 5000 kr men är osäker.
Kan inte hitta nåt på det när jag söker heller.
 
9. Om du tar ut pengar från företagskontot för att betala din egen kvarskatt så ska det uttaget bokförs 1930 kredit och 2013 debet.
Även om företagets pengar är dina pengar så rekommenderar jag att man särskiljer den privata ekonomin från firman.
F-skattne i en enskild firma bokför du mot 2012.
Du kan se mer i tråden Bokföra betalning av f-skatt/Preliminärskatt


10. Då du skriver att beloppet på fakturan överstiger 4000 kr så enligt det jag har läst på skatteverket.se så verkar det som att samma information krävs som på en fullständig faktura.


11.Jag hade nog bokfört den som en egen insättning på företagskontot och skriva till vilken ursprungshändelse det tillhör, däremot ska du bokföra den på det datum som du upptäckte felet.

Vet inte om vi har nån annan användare på vårt forum son vill inflika med något.



Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Jenniferolsson95

Jenniferolsson95

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
Tack så mycket för bra svar! Tänkte på fråga 2. Så du menar alltså eftersom det är mindre belopp och det är bokfört mot ett konstnadskonto så behöver jag inte rätta till detta? Men i fortsättningen ska jag bokföra mot förbrukningsmaterial från annat EU land?

Sen fråga 4. All min försäljning och så bokförs löpande. Kör endast kort och swish i min verksamhet. Så dom pengarna jag får insatta på mitt företagskonto från IZettle är det jag undrar om det är okej att bokföra en klumpsumma i slutet på månaden? (Allt blir redovisat i ett excel dokument). P.s. Har ändrat inställningarna på IZettle nu så jag får insättningarna en gång i veckan istället. Så i forsättningen blir det enklare för mig.

Mvh Jennifer
(Redigerad)
Foto på Jenniferolsson95

Jenniferolsson95

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
Har kommit på några frågor under tiden jag har väntar på svar.


12. Har sen jag började tagit några enstaka swish betalningar i månaden. Har som sagt IZettle så kvitto och bokföring (försäljning bokförs med hjälp av Integration med IZettle) sköts där. Men till saken så har dessa pengar via swish gått till mitt privatkonto först och sedan har jag direkt efter fört över till företagskontot. Har endast bokfört när pengarna kommer in på företagskontot mot 1930 (Integrationen gör att det först bokförs som en fordran mot 1580). Måste något åtgärdas eftersom pengarna kommer in på mitt privata konto först? Eller räcker det att jag har koll eftersom alla swish-betalningar går den vägen? Om det ska åtgärdas hur går jag till väga och hur bokför jag i forsättningen?


13. Dekorationer till naglarna alltså stenar och så ska det också bokföras som förbrukningsmaterial/ förbrukningsinventarier (5400)?


14. Om man köper kvittenser (papper) är det förbrukningsmaterial/ förbrukningsinventarier eller kontorsmaterial? Är just nu bokfört som förbrukningsmaterial/ förbrukningsinventarier (5400).


Tack för svar mvh Jennifer.
(Redigerad)
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,358 poäng 20k badge 2x thumb
12. Det är ju bra om du redovisar hur pengarna gått, d.v.s först in hos dig privat och sedan överförda till firman. Det är egentligen aldrig bra att pengarna går till fel konto då man kan "missa" att redovisa alla intäkter. Helst skall man ha med ett kontoutdrag även på det privata kontot. Du kan ju ha det som underlag för integrationens bokning mot 1580.

13. Personligen så skulle jag lägga det på ett 40xx-konto och kalla det för typ förnödenheter. Inköpen är direkta kostnader till din försäljning mer än en omkostnad kan jag tycka.

14. Har ingen skattemässig betydelse utan det är mer upp till dig vad du vill ha koll på.

Lycka till!
Foto på Jenniferolsson95

Jenniferolsson95

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
Tack! En fråga till 12:an. Alla aktuella verifikationer i fråga är redan bokförda. Kan man klistra in kontoutdrag i visma i efterhand? I sånnafall hur då? Om det inte går ska jag skriva ut kontoutdraget på papper och ha i bokföringspärmen och skriva på verifikationsnummret kanske?

Och en till nr 13. Vad är skillnaden på förnödenheter och förbrukningsmaterial? Känns som att dom jag frågar själv väljer vilket konto dom känner passar bäst. Hur petigt är det egentligen? Båda är väl kostnadskonton? Om jag känner att det passar som förbrukningsmaterial är det okej att bokföra så då? När jag läser om förnödenheter och råvaror på Vismas sida så låter det som något man bearbetar och sedan säljer vidare. Jag använder dekorationerna för att kunna utföra min tjänst som nagelterapeut.
(Redigerad)
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,358 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan.
12. Vet inte riktigt vad du menar med "klistra in". Har du bara dina verifikat digitalt? Vi har allt i pappersform vilket i min värld är betydligt enklare att ha kvar i lagstadgad tid än i digital form. Lite pärmar i en skrubb istället för en server med avtal någonstans i världen och som du måste ha koll på. Men jag blir antagligen anklagad för att vara omodern men den som lever får se....  Men du kan absolut göra som du skriver, sätt i kontoutdraget i pärmen och skriv verifikationsnumret. Då har du ett ypperligt underlag. Gärna med en kort förklaring till vad som hänt. Du vet ju nu men om 1 år så är det inte så säkert...
13. Skillnaden för mig är att förbrukningsmaterial mer är omkostnad som inte är relaterad till produktion/försäljning. Förnödenheter är mer direkt. Typ en verkstad så anser jag att gas och tråd till svets är förnödenheter då dom används i produktionen av produkterna men till exempel rengöringsmedel till personalduscharna är en omkostnad. Typ så om du förstår hur jag menar. 
Men du kan absolut göra som du själv känner där. Enda gången du inte kan det är om du har ett "lager" av dessa dekorationer och det är av större värde eller om du köper riktiga diamnanter typ..  Men det är ju en helt annan sak det.... Lycka till!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.