Flytta anställda till annat bolag vid fusion - Lön 300/600

  • 2
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi ska fusionera ett litet bolag med 2 anställda. Hur får jag med ALL historik till det nya bolaget som intjänad bruttolön och skatt bl a?
Viktigt att jag får ett bra och utförligt svar hur jag ska gå tillväga. Har letat men inte hittat någon bra lösning.
Foto på cali1661

cali1661

  • 164 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 6 år sedan

  • 2
  • 2
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,320 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!
Uppgifterna går inte att föra över per automatik mellan företag utan du får lägga in dem manuellt. Menar du att de anställda ska in i ett befintligt företag i programmet, eller ska du skapa ett nytt företag från grunden?

Du får börja med att lägga in de anställda i anställningsregistret först och främst. Vilket anställningsdatum du sätter på de anställda påverkar hur semestern beräknas och hanteras. Sätter du ett nytt datum räknas semestern från det och behåller du deras gamla datum kommer programmet förstå att de kan ha semesterdagar från tidigare år och ge dig möjlighet att lägga in värdena för detta. 

Är det ett nytt företag du skapar kan du sedan fylla i de ingående värdena för respektive anställd under Arkiv - Ingångsvärden. Här finns tre flikar för olika uppgifter samt en ruta för ingeångsvärdesdatum uppe till vänster, där du anger till och med datumet på den sista lönekörningen de anställda var med på utanför det här löneprogrammet.
Intjänad lön och betald skatt lägger du in på flik 1 Kontrolluppgifter. Betalda och sparade semesterdagar samt eventuell förskottssemester lägger du in under flik 2 Semester. Utseendet på den sidan kan variera beroende på vilket semestervillkor de anställda följer. Under flik 3 Övrigt finns det plats för blandade uppgifter, exempelvis intjänade komptimmar, pågående sjukfrånvaro med mera.


Ska de anställda ansluta till ett befintligt företag i programmet kan du däremot inte använda dig av ingångsvärdena. De används en gång och det är när företaget läggs upp första gången i programmet. Ingångsvärdesdatumet du anger ska nämligen inte ändras och gäller för samtliga anställda som är med när företaget läggs upp i programmet. Funktionen är alltså inte anpassad för att lägga till nya anställda i efterhand som ska ha med sig värden in i företaget.
Betalda-, sparade- och förskottssemesterdagar får du lägga in i anställningsregistret under flik 5 semester istället. Beroende på vilket semestervillkor de anställda följer kan du behöva räkna ut semesterdaglönen manuellt vid ett semesterårsavslut. Gäller det villkor 20 eller 21 behöver du inte tänka på det, eftersom semesterlönen och tillägget baseras på den aktuella månadslönen och inte på vad den anställde tjänat in tidigare. Undantaget är om anställda med villkor 20/21 tjänat in till rörlig semesterlön. Detta behöver du i så fall räkna ut manuellt vid semesteråsavslutet.

Intjänad lön och betald skatt kan du inte lägga in någonstans i det här läget. Däremot finns möjlighet att justera kontrolluppgifterna manuellt vid årets slut, innan du lämnar in dem. Då kan du öka upp intjänad lön och skatt för att få siffrorna att stämma.

Om det är något mer du funderar på är du välkommen att återkomma med ytterligare frågor så ska vi försöka hjälpa dig med dem också.
Foto på LindaR

LindaR

  • 152 poäng 100 badge 2x thumb
Om man flyttar över en anställd till ett annat bolag inom koncernen så måste ju den anställde avslutas i det gamla bolaget. Hur gör man med semestern? Gör man en slutlön och semesterersättning betalas ut eller faktureras semesterskulden? vad är brukligt?
vänligen 
Linda
Foto på Linnéa Sterner

Linnéa Sterner, Moderator

  • 1,078 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Linda!

Det beror lite på hur det är tänkt med semestern, ska den anställda få med sin semester till det nya bolaget inom koncernern? I ditt fall får du då fylla i informationen i personalregistret på flik 5 Semester

Ska den anställda börja om från 0 med att spara ihop semestern bör du betala ut semesterersättning med slutlönen från det bolaget hen ska flyttas.

Trevlig helg!

/ Linnéa
Foto på jessi81

jessi81

  • 2,008 poäng 2k badge 2x thumb
Hej , ser att detta inlägg är ganska gammalt men stämde precis överens med vad jag funderat på då vi hamnar i samma situation nu med en fusion...Om den anställde har jämkning tex behöver man något nytt underlag från skatteverket när man blir anställd i det andra bolaget?
Och om jag förstod det rätt så kan jag  få med gamla värden såsom semesterskuld och kompskuld osv, under flik 5? Men inte om de hade tex villkor 20 eller 21...? Men om jag har uppgifter sparat från det gamla bolaget så kan jag väl dra ut uppgifter där och ifrån det nya sen när det kommer till kontrolluppgifterna?
Mvh Jessica 
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

  • 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Jessi,

När det gäller jämkning så uppfattar jag det som ett beslut Skatteverket gör på individen. "För att din arbetsgivare/utbetalare ska göra ett lägre avdrag för skatt än vad som framgår av skattetabellen måste det finnas ett beslut om det från Skatteverket" - Källa.
Då det är personer som ska få sina uppgifter överflyttade från ett bolag till ett redan befintligt bolag med anställda så blir det inte helt optimalt med att ändra ingångsvärden. Däremot kan du fylla i allt du behöver gällande semestervillkor 20 och 21 så som betalda dagar och sparade dagar. Dock kan det bli lite manuell handpåläggning vid nästa semesterårsavslut då du inte har kompletta värden i det nya företaget på de anställa.
När det är dags för kontrolluppgifterna så kan du ta ut detta från båda bolagen. Om det är från två olika organisationsnummer så blir det två stycken kontrolluppgifter.

Med vänliga hälsningar
Philip
Foto på jessi81

jessi81

  • 2,008 poäng 2k badge 2x thumb
hej igen, jag är lite ny på detta men om jag tolkat det rätt, så om de anställda inte haft semestervillkor 20-21 antar det var det om rörligt semestertillägg? Men om de inte haft det tidigare ( de har haft villkor 40 IF metalls), utan att jag flyttar med semesterdagarna och komp, vad mer behöver jag tänka på vid ev kontrolluppgifter eller semesterårsavslut? Tack för hjälpen
Mvh Jessica 
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Jessi81,

Tror inte jag är riktigt med på din frågeställning?
Menar du att de anställda tidigare haft villkor 40 och nu ska byta till villkor 20? 
Semestervillkor ändrar du isåfall under fliken 5 i anställningsregistret och här kan du även lägga in om det finns någon rörlig semesterlön.

När det gäller kontrolluppgifterna så får du enbart med de löner du gjort i programmet tex september-december - tidigare månader får du skriva ut från ditt "gamla" program, vilket innebär att den anställde får 2 kontrolluppgifter detta år. 

Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan
Foto på jessi81

jessi81

  • 2,008 poäng 2k badge 2x thumb
Nä jag var kanske lite otydlig men jag har läst på och fått svar via chatten på mina påståenden så jag har koll på läget nu :-)
Mvh Jessica 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.