Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Högskoleliteratur som utbildningskostnad

Hej,
Jag är massör med ett antal vidareutbildningar och har sedan några år egen mottagning. Nu ska jag gå Fysioterapeutprogrammet på högskolan för att bli ännu bättre på det jag gör. Min fundering är, kan jag ta upp kurslitteraturen som utbildningskostnad i firman? Det är väldigt mycket litteratur, så det skulle helt klart vara bra.
2 SVAR 2
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Fredrik!

Jag har kikat runt och hittar inget konsekvent svar direkt.

Generellt gäller är kostnader för facklitteratur och tidningar m.m är avdragsgilla. Grundregeln säger att litteraturen ska var nödvändig för verksamheten enligt boken Redovisa rätt.

Kurslitteratur är jag dock kluven kring. Hittade inlägget Dra av inköp av facklitteratur och kan läsa att "Litteratur för studiesyfte eller vidareutbildning, allmänna uppslagsverk eller litteratur som läses av en bredare krets" inte ger avdragsrätt. 

För att få ett definitivt svar rekommenderar jag att du tar kontakt med Skatteverket och hör hur dom ställer sig i frågan!

Återkom gärna i tråden om du får ett klart direktiv från dom.

Ha det fint!

/Moa

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Moa,

Jag gjorde som du sa och ringde skatteverket. 

Det generella i den här frågan var att om utbildningen innebar en utökning av verksamheten så är kostnaden inte avdragsgill. Till exempel om du har en frisersalong och ska utbilda dig till att jobba med naglar. Om du däremot går en kompetenshöjande utbildning som frisör så är alla kostnader avdragsgilla rakt av.

I mitt fall var han jag pratade med tveksam, trots att han även gick och rådfrågade sina kollegor. Hans rekommendation var att jag inte bokför kostnaderna utan lämnar det som ett öppet yrkande om avdrag vid deklarationen istället så blir det upp till min handläggare att bedöma. 

Viktigt i fallet för mig var att jag beskriver min verksamhet före och efter utbildningen. Min huvudsyssla i dag är att jag behandlar muskler och leder, och exakt det tänker jag fortsätta med, vilket han ansåg öppnade för en möjlighet att det skulle kunna gå igenom. Det som gjorde honom tveksam till det var att jag faktiskt får ut en legitimation på yrkestiteln Fysioterapeut.

Så jag får helt enkelt yrka om avdrag och se vad som händer.

mvh
Fredrik