Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur rättar man när det blivit fel vid bokföring av bankavgifter? - eEkonomi

Första bokslutet är nog aldrig lätt så häng med mig här och hjälp en stackars förvirrad småföretagare att bli lite klokare 😉
När jag går igenom alla bokföringshändelser inför bokslut så ser jag att det blivit väldigt fel med bankavgifter. Summan som jag lagt in i Visma har fått bankavgiften adderad på debetraden och sedan dras densamma på kredit. Så nu måste jag på något sätt dra bort ett par kronor på varje inbetalning för att det ska stämma mot banken. 
1. Vad har jag gjort fel? och ännu viktigare - 2. Hur rättar jag detta? Kan inte gå in och göra en korrigeringsverifikation heller verkar det som. Kan man lägga en ny verifikation med totala summan för dessa missar istället? Använder eEkonomi.
2 SVAR 2
Chriskaffe
UTFORSKARE

Hej! Lägg inte tid o kraft på några kronor eller hundralapp! Boka bort i en klumpsumma så det stämmer med kontoutdraget. Boka mot något "övrigt-diversekonto eller konto för öresutjämning! Lägg tiden i solen istället! Trevlig sommar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du enbart en bankavgift som dragits från ditt konto på säg 100 kr, så bokförs den enligt nedan:

1930 - 100 (K)
6570 - 100 (D)

Har det dragits en bankavgift i samband med en inbetalning till dig, t ex om du haft en momsfri försäljning på 1 000 kr där banken dragit en avgift på 100 så du enbart fått in 900 på kontot, så bokförs den enligt nedan:

Kontantmetoden:
1930 - 900 (D)
3051 - 1000 (K)
6570 - 100 (D)

Faktureringsmetoden:
1930 - 900 (D)
1510 - 1000 (K)
6570 - 100 (D)

Har du bokfört fel får du korrigera din bokföring så den stämmer.

Ha en trevlig helg!

/Karl