Hur ändrar jag kontot i en verifikation? - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag är ny på Visma eEkonomi och har registrerat en verifikation på fel konto, dvs på företagskonto istället för kassakonto. Hur ändrar jag verifikationen så den bokas på rätt?
Foto på Lisa

Lisa

  • 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,862 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lisa,

Beroende på hur din verifikation har skapats från början så rekommenderar vi att du gör på lite olika sätt.

Är det en manuell verifikation så kan du enkelt rätta det under Bokföring - Verifikationer, där letar du fram din verifikation och klickar på den raden.
Längst ut till höger har du då en knapp med texten Åtgärder, klicka på den och välj Skapa korrigeringsverifikation.
Då bockar du i rutan Korrigera framför konto 1930 så vänder programmet bort det kontot under Ny korrigeringsverifikation.
Lägg där till konto 1910 istället så att du får samma summa på debet och kredit, sen är det bara att klicka på Bokför.

Har däremot verifikationen skapats från en inbetalning av en kundfaktura så den har dokumenttyp Inbetalning i din verifikationslista så har du ej alternativet att skapa en korrigeringsverifikation.
Då ska du istället åtgärda detta under Kassa- och bankhändelser.
Då får du välja att arbeta med ditt företagskonto och på din rad med statusen Bokförd klickar du så får du fram alternativet Ångra matchning.
När du väljer att ångra den så blir då fakturan markerad som obetald igen och raden är möjlig att ta bort på företagskontot genom att trycka på krysset längst ut.
Sen får du lägga in denna händelsen på ditt kassakonto istället.

Ha en bra dag
/Cecilia
Foto på 1952986

1952986

  • 60 poäng
Hej.
Jag har precis samma bekymmer som ovan men verkar inte kunna använda någon av metoderna.
Går jag in på verifikationen finns inte alternativet under åtgärder. Jag kan heller inte ändra i matchningen då den fortfarande ligger som omatchad mot kontohändelser. 
Finns det något tredje alternativ?
Jag skulle helst vilja makulera den för att sedan kunna använda kontohändelsen och matcha mot den.

/Linda

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.