Hur ändrar jag personnummer för RUT i en redan journalförd faktura?

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
Sammanslagen

Den här konversationen har slagits ihop med en annan. Se huvudkonversationen: Ändra rotavdrag/fördelning på journalförd faktura - Administration

Hej
En kund har fått avslag på del av sin RUT då hens avdrag är förbrukat. Hen vill att resterande summa skall sökas på den äkta hälften.

Problemet kommer när jag ringer skatteverket och får beskedet att du måste göra en ny ansökan, men det går i programmet (visma adm500) inte att ändra personnummer på en journalbokförd faktura??

Hur gör jag?
Foto på Helene Thorn

Helene Thorn

  • 204 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på JanH

JanH

  • 834 poäng 500 badge 2x thumb
Du kan väl bara kreditera delen som är för hög på fakturan och sedan skapa en kopia där du fakturerar resterande del på det andra personnumret?
(Redigerad)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

  • 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Jag gör en manuell ansökan när dessa problem dyker upp. Tycker dock det borde vara möjligt att ändra ROT-uppgifter i programmet, men har ännu inte vunnit gehör för detta.

//Tina

Foto på ullacarin

ullacarin

  • 144 poäng 100 badge 2x thumb
Vi råkar ofta ut för detta problem och jag får lägga väldigt mycket tid på detta. Det borde verkligen gå att ändra ROT uppgifterna efter journalförning. Det är ju inga uppgifter som påverkar bokföringen o.d. Jag jobbar åt en rörfirma som gör i genomsnitt 18 jobb om dagen, de flesta med ROT avdrag. Uppgiftslämnarna ger fel uppgifter från början. Vanligast är att fastigheten står på frun, men mannen ringer och beställer och "tycker" att det är han äger fastigheten. :) Det är också vanligt att man lämnar fel nummer i fastighetsbeteckningen. Att dubbelkolla alla uppgifter i förväg skulle medföra alldeles för mycket jobb.    
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 25,290 poäng 20k badge 2x thumb
Jag har full förståelse för dilemmat. 

Vi har själva både stora och små ROT-jobb och det känns ibland som "overkill" med massa papper för 1 timmes jobb ute på fältet.....

När du väl sitter med "svarte-petter" på handen så är det enklare att göra ändringen inne på SKVs webbplats när du gör anmälan på nytt. Eventuellt kan man göra en "ändringsanmälan" på en befintlig ansökan.  Hör med "Skattmasen" hur man kan gå tillväga.

Davor P
(Redigerad)
Foto på 3pa2

3pa2

  • 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Gör som du där Tina
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 25,290 poäng 20k badge 2x thumb
Problemet är egentligen kundens i detta läge anser jag.

VARFÖR kollar inte kunden upp sådana detaljer så att man kan ändra detta i tid????

Denna extra hantering medför ju en extra timmes jobb som man inte kan debitera på kunden.

Till kunden kan man ju alltid säga att det inte går att ändra sådant i efterhand......

Inte den snyggaste vägen, men rör det sig om småsummor kan ju resonemanget vara befogat....

Varje faktura du hanterar kostar ju "dig" 300 kr från stansning av beställning till dess du bokfört inbetalningen.

Davor P
Foto på Tina H

Tina H, Champion

  • 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Jag kan tycka att problemet är SKV's även om jag förstår hur du tänker Davor. Vad enkelt det skulle vara om de bara satt upp utebliven ROT på nyttjarens restskatt. Till skillnad från oss, så får ju SKV alltid betalt.

Vår verksamhet bygger dock på kvalitet och kundnöjdhet, så det är bara att bita ihop och lösa problemet. Lite hjälp från Visma skulle då underlätta arbetet, för manuell hantering är ju aldrig bra :-).

//Tina

Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 25,290 poäng 20k badge 2x thumb
Kan fortfarande tycka att kunden har visst ansvar att kolla upp sådant.

Vi som företagare kan ju också alltid ha som rutin att kunden SKALL visa upp hur mycket Rot som finns kvar att utnyttja, fast denna summa inte alltid är 100%-ig.....

Davor
Foto på Tina H

Tina H, Champion

  • 34,698 poäng 20k badge 2x thumb
Jo, det håller jag ju i och för sig med om. Våra kunder sköter sig hyfsat bra, men det kan ju kanske bero på att vi håller på med lite mer kostsamma arbeten.
Foto på 3pa2

3pa2

  • 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
I början av året är inget problem så vida det inte är stora summor men in på hösten pratar jag med kunden före fakturering om just möjligheten att söka på mer än person. Tycker överlag att kunderna har bra koll på detta

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.