Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

M Risberg
UTFORSKARE

Utländsk valuta vid köp med kreditkort (manuell verifikation) - eEkonomi

Jag kan lägga upp en leverantör och ange en utländsk valuta, t ex EUR. När jag sedan registrerar en leverantörsfaktura från denna leverantör på "traditionellt sätt" så kan jag registrera och bokföra alla värden i rätt valuta och ange aktuell valutakurs.



Men!

När jag istället köper från denna leverantör med mitt kreditkort så behöver jag däremot bokföra detta köp gnm att lägga upp en manuell verifikation (kortfristig skuld 2899). Hur gör jag under manuell verifikation för att registrera t ex EUR istället för SEK?




Fakturan / kvittot, köpt med kreditkort:


8 SVAR 8
M Risberg
UTFORSKARE

Eller är det en missuppfattning från min sida att man ska bokföra i den valuta som affären skedde?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo det är nog på det viset om du nu inte har annat avtalat än grundprincipen.
Kika på skatteverket vägledning:
https://www4.skatteverket.se/rattslig...
M Risberg
UTFORSKARE

Hej Fredrik. Tack för ditt svar och för länken.

Jag har läst igenom informationen. Frågan är just om det som står bakom länken även gäller vid köp med kreditkort? Då finns det så vitt jag förstår bara ett tillfälle av växlingskurs att ta hänsyn, dvs ingen skattemässig effekt av valutakursförändring mellan köptillfälle och betalningstillfälle.

Visst, jag betalar till kortutgivaren vid ett senare tillfälle än när jag köpt men den summan är redan satt efter växlingskursen vid köptillfället.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej M Risberg!

I eEkonomi finns möjlighet att använda andra valutor än SEK via Försäljning - Kundfakturor och via Inköp - Leverantörsfakturor. Du kan matcha dessa under Kassa- och bankhändelser och få valutan omräknad. Detta går inte direkt via en manuell verifikation då man bokför direkt i SEK där. 
Du kan lägga till ett valutakonto i EUR i ditt program också, och bokföra betalningar mot det men jag tror inte det är så du tänker dig? 
Rätta mig gärna om jag har fel.

När du gjorde inköpet med kortet, ser du även då inköpets belopp i SEK och den dagens kurs?

Ha en härlig dag!
/Sofia 
M Risberg
UTFORSKARE

Hej Sofia. Tack för ditt svar.

Jag är på väg till kontoret just nu och kan titta närmare på ”valutakonto i EUR” när jag kommit fram. Vet inte om det är något för mig men testar gärna.

Var menar du att jag skulle se köpets belopp och dagens kurs? I eEkonomi eller på banken t ex? Jag kan inte se på något av ställena med mobilversionen. Ska se när jag kommit fram och loggar in med en dator ..
M Risberg
UTFORSKARE

Jag ser EUR på fakturan men SEK på kreditkortet.

Hur menar du att jag ska använda ett valutakonto? Är inte det ett fysiskt annat bankkonto?

Någon särskild anledning till att man inte kan ange valuta vid en manuell verifikation?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!
Valutakonto ska endast använda om du har ett valutakonto på banken som alltså har en annan valuta än SEK. - så det gäller nog inte i detta fallet om jag har tolkat dina tidigare inlägg korrekt.

Du ska alltid bokföra i SEK så om du skapar en manuell verifikation ska du redan vid registreringen räkna om till SEK enligt den dagens kurs.
Om du gör många liknande här inköp och även kommer göra det framöver kan det vara läge att kika på möjligheten att skaffa kreditkort på företaget istället, då kan du registrera inköpen direkt mot Inköp mot kvitto.  - iofs behöver du ändå räkna om till SEK, så det kanske inte hjälper så mycket 🙂
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
M Risberg
UTFORSKARE

I det här fallet har jag handlat just med kreditkort. I mitt fall har jag fått kvitton (invoice) i EUR - men visst; på kortutgivarens faktura står bara belopp i SEK. Efter den här tråden håller jag mig till att bokföra i SEK till jag stöter på någon bättre info eller vägledning.

Tack Fredrik, Sofia och Anna.