Hur beräknas personalskatten?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 dagar sedan
  • Besvarad
Hej!

Jag har ett AB och gav mig själv en extra stor lön i sommar varpå Visma eEkonomi gjorde en automatiskt skatteuträkning åt mig när jag skapade lönebeskedet. Jag tog ut 25.000 kr efter skatt och personalskatten blev 11.533 kr. Det tycker jag blev högt eftersom jag vanligtvis tar ut 20.000 kr och programmet då räknar ut att jag ska betala 5.335 kr i skatt.

Vad beror denna stora skillnad på? Är det att programmet antar att jag ska betala statlig skatt (jag kommer dock inte upp i brytpunkten på ett år).

Tacksam för svar!
Hälsningar,

Anders
Foto på Anders Wilhelmsson

Anders Wilhelmsson

• 252 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 76,090 poäng 50k badge 2x thumb
Läs på skatteverkets hemsida
Sök på "skattetabeller" så lotsas du vidare till den tabell som gäller för just dig och som ditt program använder som underlag för beräkning av prel skatten.

Om du tagit ut båda beloppen samma månad kan de vara en förklaring.

Mikael
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 22,518 poäng 20k badge 2x thumb
Vid en engångshöjning så bör man istället använda engångsskatt. Programmet tror annars att du har den höga lönen x 12 i årslön och det blir ju helt galet. Finns tabeller för vilken skatteprocent man skall använda vid en bestämd beräknad årslön. Lycka till!
Foto på Anders Wilhelmsson

Anders Wilhelmsson

• 252 poäng 250 badge 2x thumb
Tack för svaren! Måste jag rätta eller kan jag bara låta det justeras vid deklarationen? För min del så slipper jag gärna den extra administrationen som en rättning innebär.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,684 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Anders!

I detta fallet tycker jag nästan det kan justeras vid deklarationen. Anledningen till att eEkonomi gjort så att det dragits mer skatt är precis som Mikael skrev ovan, att du lagt in en till lön på samma månad. Gör man fler än ett lönebesked en månad räknas den totala skatten fram på vad den totala bruttolönen blev en månad och räknar sedan skatten på de ut efter den skattetabell du valt i anställningsregistret.

Ha det gott! 

/Sofia