Hur bokför jag arbetsmaterial när jag jobbar i Norge?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Vi är ett litet nystartat AB som till största delen arbetar i Sverige, men det händer att vi ibland arbetar i Norge. 

Jag har två frågor för jobben i Norge:

1. Hur bokför jag hotell och mat, samt färja och parkeringsavgifter. Kan jag bokföra dem som "Kost och Logi" (5832) samt "Resekostnader" (5800). Och den stora frågan är; hur man gör med momsen? Redovisar jag den med omvänd skattskyldighet i bokföringen, eller kan man slå ihop det hela till två rader i bokföringen? 

2. Hur bokför jag arbetsmaterial som köps in på plats i Norge och sedan stannar där. Inget tas med över gränsen utan allt behövs på arbetsplatsen. Kostnaderna överstiger sällan mer än 200kr.

Vi använder kontantmetoden.
Foto på KristinaH

KristinaH

  • 444 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

1. Här ser du hur du kan bokföra resekostnader som uppstår när du är utomlands.

2. Här ser du hur du bokfört arbetsmaterial som köps in på plats i Norge.

Trevlig midsommar!

Moa
Foto på KristinaH

KristinaH

  • 444 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Det är alltså samma regler som gäller inom, som utom EU? Man bokför på samma sätt?

Toppen, i så fall!
Tack för hjälpen.
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

  • 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Det är helt rätt! 

Med vänliga hälsningar
Philip