Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hur bokför jag backning av moms ifrån Skatteverket- eEkonomi

Efter en granskning av Skatteverket har jag fått backning av momsavdrag på förra årets (2018) moms.

Jag ska nu betala in 2000kr till Skatteverket. De skriver att jag måste rätta min bokföring enligt följande:

- Tidigare ingående moms enligt deklaration 20 000kr
- Ingående moms efter ändring 18 000kr


Vilka konton ska jag bokföra vad på för att detta ska bli rätt? 

Jag använder Visma eEkonomi Pro.

Tack!
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

En förenklad kontering är:
Debet 2000 kr för det kostnadskonto där momsavdraget underkänts
Kredit 2641 2000 kr

Mikael

Inte 2641, då blir det fel vid nästa momsredovisning.
Bokför det på 2650, det är en momsskuld som har beslutats av Skatteverket.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo definitivt 2641 i första skedet eftersom det är det påpekade felet,
därefter omföring från 2641 till 2650

Tack, jag provar detta!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du fick backning på moms. Hur bokförde du och gjorde med själva avdraget? 

Debet på kontot där utgiften fanns i mitt fall ett 5xxx konto.
Kredit på 2650 Redovisningskonto för moms.

Själva kostnaden gjorde jag inget med i övrigt då Skatteverket endast nekade momsavdraget. Kostnaden i sig var rätt men kvittot jag hade fått var specificerat utan moms, trots att det borde ha varit med moms. Så då hade jag räknat ut momsen själv vilket man inte får. Men jag orkade inte hålla på med att fixa ett nytt kvitto då det handlade om så små belopp.

Men om du inte får ta något av kostnaden på företaget så kan man ju alltid boka av den mot antingen "återbetalning av skuld till närstående" om du har någon sådan eller "aktie utdelning" om du har det innestående på kontot. Jag brukar alltid lämna en skuld/utdelningsskuld kvar i bolaget så att jag kan boka av mot detta ifall jag skulle råka göra något fel som behöver korrigeras med privata pengar.
Khedron Wilk
CHAMPION

Det där sista tricket låter lite vanskligt. Om du har en (del av) kostnad du inte får dra av så är det bättre att boka (om) den på 6992 Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla. Då blir det automatiskt rätt i bokföringen, både resultatmässigt och skattemässigt.

Jag förstår att du vill göra det lite smidigt men det är stor risk att det kommer bli fel i slutändan. 

//En glad bokföringsamatör