Hur bokför jag betalning av påminnelse från en leverantör?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
Har fått en påminnelse på en leverantörsfaktura som inte blivit betald. Min fråga gäller egentligen hur man gör vid betalningen. Eftersom det är påminnelsen (med diverse avgifter pålagda) man betalar så kommer väl originalfakturan att ligga kvar som obetald i leverantörsreskontran. Hur hanterar jag det?
Foto på Helene

Helene

  • 1,578 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

  • 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Betala fakturan i lev.reskontran och betala påminnelseavgift för sig.
Foto på Helene

Helene

  • 1,578 poäng 1k badge 2x thumb
Aha, tack. Med andra ord ska inte påminnelsen registreras som en leverantörsfaktura?Eller registrerar man den med enbart avgifterna?
(Redigerad)
Foto på Ekonomiforvaltning AB

Ekonomiforvaltning AB

  • 1,910 poäng 1k badge 2x thumb
Nej - då blir det ju dubbelt. Gör som Burbage skriver och betala den du har i reskontran, det enklaste är sen att gå in på den verifikationen och ändra direkt däri. Korrigera 1930 beloppet i kredit till vad som är draget på banken och lägg resten på bankkostnad.
Foto på Helene

Helene

  • 1,578 poäng 1k badge 2x thumb
Tackar!