Kontantmetoden vid årsskifte - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Jag har ett AB och jobbar i ett uppdrag åt en kund där betalningen till mitt konto sker först två månader efter att fakturan har skapats. Mitt första räkneskapsår slutade idag 30/nov. 
jag bokför enligt kontantmetoden där jag brukar bokföra varje betalning som sker till mitt bolagskonto. jag undrar om jag har gjort rätt? Hur ska jag tänka om jag får betalningen två månader efter att fakturan är skapad ? hur och när bokför jag resp. faktura / betalning ?

Tacksam för hjälp
Mvh
Alex
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
Ja med den metod du valt förefaller du ha gjort rätt.

Nu per bokslutsdatum har du fordringar på din kund som inte syns i din bokföring - och kanske skulder också i form av obetalda leverantörsfakturor.
Är det dem du tänker på med med din följdfråga?
Vid bokslut ska samtliga fakturor som inte betalats - både fordringar och skulder - bokföras (kontantmetoden = bokslutsmetoden)
När du sedan får betalt resp betalar dina fordringar och skulder bokför du de betalningarna mot dina uppbokade fordringar och skulder, därefter fortsätter du med kontantmetoden på det nya året.

Mikael Pettersson

Om du inte vill det ska du vid bokslut boka de arbeten du utfört före bokslutdatum 
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb

Okej bra.
Ja precis, det är de jag menar eftersom jag får ju normalt betalt först efter ca. 65 dagar och det innebär att jag för September månad får jag min betalning inom kommande 5 -10 dagarna och det är ju efter mitt bokslut (sista dagen i räkneskapsåret 30/nov-2017). och för Oktober och november kommer jag få det i januari och februari.
(Skulder har jag inte då jag bara utför tjänster som teknisk konsult).

På vilka datum ska jag bokföra mina kvarvarande 3 fakturor som jag inte fått betalning för än?

Min andra fråga är hur bokför jag de? vilka konton ska jag använda?
Hur matchar/bokför jag sedan när jag får själva betalningen mot fordringen jag lägger? 

Med vänlig hälsning
Alex

Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
Per bokslutsdatum ska du bokföra fina fakturor som du inte fått betalt för. Samma kontering i kredit som annars men i debet konto 1510.
När du för betalt debiterar du ditt likvidkonto som vanligt men krediterar konto 1510.

Mikael
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb

Okej, om jag förstår dig rätt så blir det alltså att jag byter ut 1930 mot 1510 bara.
och sedan när betalningen kommer in så bokför jag endast:
1930  D
1510  K

Är det rätt så? se gärna bild för hur jag bokför betalningen annars.

Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
Helt rätt

Mikael
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej på er!

Jag ser att du använder eEkonomi Alex - där finns en smidig funktion som hanterar detta. Du hittar mer information här.

Trevlig helg!

Moa 
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Hej igen,

Jag kikade på länken du hänvisade till. Det jag inte riktigt förstår är hur jag ställer in programmet så den per automatik kan skapa verifikationerna som jag annars manuellt skulle göra nu för den 30/nov ? (30/nov är mitt räkenskapsårs sista datum).
Tex. för september månad får jag betalning den 7/dec och när den kommit in så bokför jag den som vanligt på den första räkenskapsår på datumet 7/dec eller hur? men behöver jag alltså inte ställa in något i programmet så att jag får en uppbokning per automatik den 30/nov på konto 1510 ?

Mvh
Alex
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Okej ska kika på den. stort tack båda.

Trevlig helg
Alex
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Hej igen,

Jag kikade på länken du hänvisade till. Det jag inte riktigt förstår är hur jag ställer in programmet så den per automatik kan skapa verifikationerna som jag annars manuellt skulle göra nu för den 30/nov ? (30/nov är mitt räkenskapsårs sista datum).
Tex. för september månad får jag betalning den 7/dec och när den kommit in så bokför jag den som vanligt på den första räkenskapsår på datumet 7/dec eller hur? men behöver jag alltså inte ställa in något i programmet så att jag får en uppbokning per automatik den 30/nov på konto 1510 ?

Mvh
Alex
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Du får en fråga om att boka upp kundfordringar och leverantörsskulder när du skapar sista momsrapporten för året.

Du kan också göra detta manuellt under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på året och välj Redigera. Klicka på Boka upp kundfordringar och lev.skulder. Gör detta efter att du kontrollerat att fakturorna som finns obetalda i programmet, både kund- och leverantörsfakturor, faktiskt var obetalda per sista dagen i räkenskapsåret. 

Sen är det färdigt!

Ha det fint!

Moa
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Jag tror att jag inte kan nyttja denna funktion om jag förstår rätt för att jag skapar inte fakturan själv, så att jag har inte någon registrerat faktura i programmet. Måste jag ha det ?

Mvh
Alex
(Redigerad)
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Har du inte skapat fakturorna i programmet så får du bokföra manuellt, det är korrekt.

Moa
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Yes okej, tackar.
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

En fråga på samma tråd:  
Idag fick jag betalning för september månaden som jag hade bokat upp den sista dagen av räkneskapsåret 30/nov-2017 på konto 1510 D.  
skall jag bokföra inbetalningen på datumet den 11/dec på det nya året  (1510 K, 1930 D)? eller på det föregående räkneskapsår som tog slut den 30/nov? (När man bokför manuellt så måste man välja vilken period, vilken period måste jag välja i detta fall för att det ska bli rätt?)

Mvh
Alex
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
Du ska bokföra inbetalningen på datumet dem 11 december 1930 d och 1510 k

Mikael Pettersson
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Nu ska jag deklarera MOMS för sista kvartalet förra året okt-dec. totala beloppet som jag ska betala som utg. moms gäller för totalt: 5 månader, eftersom början på oktober fick jag betalning och bokförde den som vanligt enligt kontantmetoden, samma sak gjorde jag i början på november. sen i slutet på nov: 30/nov (sista datum för mitt räkneskapsår) så bokade jag upp 3 fakturor som jag inte hade fått betalning för då, där jobbet är utfört under sep, okt, nov. 
Är det rätt att betala momsen nu för 5 månader eller har jag gjort fel nånstans?

Mvh
Alex
(Redigerad)
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,328 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Alex! 

Vid ett årsskifte så frångås alltid kontantmetoden, så obetalda fakturor vid årsskiftet bokas upp på momsredovisningen.
Du kan läsa mer om det i tråden Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet - eEkonomi
Foto på Alex

Alex

  • 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Lisa,

Jag har redan gått igenom tipsen sedan tidigare, och jag tror att jag gjort rätt. men ville bara bekräfta att det inte är fel att jag betalar moms för 5 månader för kvartal 4 ? mitt räkneskapsår slutade 30/nov.

Mvh
Alex
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 89,302 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Det stämmer att det är den momsen du ska redovisa. - det ser korrekt ut!
Det handlar egentligen inte om att betala moms för 5 månader utan att du redovisar moms för de försäljningar som har bokförts under kvartal 4 (oktober-december).
Eftersom du redovisar enligt kontantmetoden bokförs dina försäljningar när du får betalt för dem eller när du har ett bokslut, vilket i detta fallet förvirrar lite :)

/Anna