Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alex__3
UTFORSKARE

Kontantmetoden vid årsskifte

Hej,

Jag har ett AB och jobbar i ett uppdrag åt en kund där betalningen till mitt konto sker först två månader efter att fakturan har skapats. Mitt första räkneskapsår slutade idag 30/nov. 
jag bokför enligt kontantmetoden där jag brukar bokföra varje betalning som sker till mitt bolagskonto. jag undrar om jag har gjort rätt? Hur ska jag tänka om jag får betalningen två månader efter att fakturan är skapad ? hur och när bokför jag resp. faktura / betalning ?

Tacksam för hjälp
Mvh
Alex

19 SVAR 19
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja med den metod du valt förefaller du ha gjort rätt.

Nu per bokslutsdatum har du fordringar på din kund som inte syns i din bokföring - och kanske skulder också i form av obetalda leverantörsfakturor.
Är det dem du tänker på med med din följdfråga?
Vid bokslut ska samtliga fakturor som inte betalats - både fordringar och skulder - bokföras (kontantmetoden = bokslutsmetoden)
När du sedan får betalt resp betalar dina fordringar och skulder bokför du de betalningarna mot dina uppbokade fordringar och skulder, därefter fortsätter du med kontantmetoden på det nya året.

Mikael Pettersson

Om du inte vill det ska du vid bokslut boka de arbeten du utfört före bokslutdatum 
Alex__3
UTFORSKARE

Okej bra.
Ja precis, det är de jag menar eftersom jag får ju normalt betalt först efter ca. 65 dagar och det innebär att jag för September månad får jag min betalning inom kommande 5 -10 dagarna och det är ju efter mitt bokslut (sista dagen i räkneskapsåret 30/nov-2017). och för Oktober och november kommer jag få det i januari och februari.
(Skulder har jag inte då jag bara utför tjänster som teknisk konsult).

På vilka datum ska jag bokföra mina kvarvarande 3 fakturor som jag inte fått betalning för än?

Min andra fråga är hur bokför jag de? vilka konton ska jag använda?
Hur matchar/bokför jag sedan när jag får själva betalningen mot fordringen jag lägger? 

Med vänlig hälsning
Alex

Fd medlem
Inte tillämpbar

Per bokslutsdatum ska du bokföra fina fakturor som du inte fått betalt för. Samma kontering i kredit som annars men i debet konto 1510.
När du för betalt debiterar du ditt likvidkonto som vanligt men krediterar konto 1510.

Mikael
Alex__3
UTFORSKARE

Okej, om jag förstår dig rätt så blir det alltså att jag byter ut 1930 mot 1510 bara.
och sedan när betalningen kommer in så bokför jag endast:
1930  D
1510  K

Är det rätt så? se gärna bild för hur jag bokför betalningen annars.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Helt rätt

Mikael
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej på er!

Jag ser att du använder eEkonomi Alex - där finns en smidig funktion som hanterar detta. Du hittar mer information här.

Trevlig helg!

Moa 

Hej igen,

Jag kikade på länken du hänvisade till. Det jag inte riktigt förstår är hur jag ställer in programmet så den per automatik kan skapa verifikationerna som jag annars manuellt skulle göra nu för den 30/nov ? (30/nov är mitt räkenskapsårs sista datum).
Tex. för september månad får jag betalning den 7/dec och när den kommit in så bokför jag den som vanligt på den första räkenskapsår på datumet 7/dec eller hur? men behöver jag alltså inte ställa in något i programmet så att jag får en uppbokning per automatik den 30/nov på konto 1510 ?

Mvh
Alex
Alex__3
UTFORSKARE

Hej,

Okej ska kika på den. stort tack båda.

Trevlig helg
Alex
Alex__3
UTFORSKARE

Hej igen,

Jag kikade på länken du hänvisade till. Det jag inte riktigt förstår är hur jag ställer in programmet så den per automatik kan skapa verifikationerna som jag annars manuellt skulle göra nu för den 30/nov ? (30/nov är mitt räkenskapsårs sista datum).
Tex. för september månad får jag betalning den 7/dec och när den kommit in så bokför jag den som vanligt på den första räkenskapsår på datumet 7/dec eller hur? men behöver jag alltså inte ställa in något i programmet så att jag får en uppbokning per automatik den 30/nov på konto 1510 ?

Mvh
Alex
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du får en fråga om att boka upp kundfordringar och leverantörsskulder när du skapar sista momsrapporten för året.

Du kan också göra detta manuellt under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på året och välj Redigera. Klicka på Boka upp kundfordringar och lev.skulder. Gör detta efter att du kontrollerat att fakturorna som finns obetalda i programmet, både kund- och leverantörsfakturor, faktiskt var obetalda per sista dagen i räkenskapsåret. 

Sen är det färdigt!

Ha det fint!

Moa
Alex__3
UTFORSKARE

Hej,

Jag tror att jag inte kan nyttja denna funktion om jag förstår rätt för att jag skapar inte fakturan själv, så att jag har inte någon registrerat faktura i programmet. Måste jag ha det ?

Mvh
Alex
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Har du inte skapat fakturorna i programmet så får du bokföra manuellt, det är korrekt.

Moa
Alex__3
UTFORSKARE

Yes okej, tackar.
Alex__3
UTFORSKARE

Hej,

En fråga på samma tråd:  
Idag fick jag betalning för september månaden som jag hade bokat upp den sista dagen av räkneskapsåret 30/nov-2017 på konto 1510 D.  
skall jag bokföra inbetalningen på datumet den 11/dec på det nya året  (1510 K, 1930 D)? eller på det föregående räkneskapsår som tog slut den 30/nov? (När man bokför manuellt så måste man välja vilken period, vilken period måste jag välja i detta fall för att det ska bli rätt?)

Mvh
Alex
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du ska bokföra inbetalningen på datumet dem 11 december 1930 d och 1510 k

Mikael Pettersson
Alex__3
UTFORSKARE

Hej,

Nu ska jag deklarera MOMS för sista kvartalet förra året okt-dec. totala beloppet som jag ska betala som utg. moms gäller för totalt: 5 månader, eftersom början på oktober fick jag betalning och bokförde den som vanligt enligt kontantmetoden, samma sak gjorde jag i början på november. sen i slutet på nov: 30/nov (sista datum för mitt räkneskapsår) så bokade jag upp 3 fakturor som jag inte hade fått betalning för då, där jobbet är utfört under sep, okt, nov. 
Är det rätt att betala momsen nu för 5 månader eller har jag gjort fel nånstans?

Mvh
Alex
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Alex! 

Vid ett årsskifte så frångås alltid kontantmetoden, så obetalda fakturor vid årsskiftet bokas upp på momsredovisningen.
Du kan läsa mer om det i tråden Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet - eEkonomi
Alex__3
UTFORSKARE

Hej Lisa,

Jag har redan gått igenom tipsen sedan tidigare, och jag tror att jag gjort rätt. men ville bara bekräfta att det inte är fel att jag betalar moms för 5 månader för kvartal 4 ? mitt räkneskapsår slutade 30/nov.

Mvh
Alex
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det stämmer att det är den momsen du ska redovisa. - det ser korrekt ut!
Det handlar egentligen inte om att betala moms för 5 månader utan att du redovisar moms för de försäljningar som har bokförts under kvartal 4 (oktober-december).
Eftersom du redovisar enligt kontantmetoden bokförs dina försäljningar när du får betalt för dem eller när du har ett bokslut, vilket i detta fallet förvirrar lite 🙂

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~