Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag dubbel swishbetalning av kund

Hej
Jag har en butik och ska bokföra mina dagsavslut för december månad. Nu upptäcker jag att en kund har swishat mig pengar dubbelt! 
Hur bokför jag detta? Detta hände ju i december.. jag ska självklart betala tillbaka kunden det hon betalat för mycket. 
Men den överföringen sker ju inte förrän nu. 
Det är en återkommande kund så det är möjligt att hon accepterar ett tillgodokvitto också.

Vilket är lättast bokföringsmässigt? Tillgodo eller föra över pengarna? Om jag väljer tillgodo så måste väl det registreras i mitt kassaregister?

Hur ser konteringen ut för detta? Det handlar om 37 kr för mycket. 

Jag använder mig av kontantmetoden.

Tack för ett bra forum!


 
3 SVAR 3
KjellP
CHAMPION

Det här krediterar du på kontot 2420 (förskott från kunder) eftersom det är en skuld till kund. Debet bokför du på 19XX.
Om du sen återbetalar till kunden så blir det tvärtom med Debet och Kredit.
Om nu kunden väljer att handla för summan så bokför du försäljningen med moms som vanligt men debiterar 2420 istället för kontant eller bankkonto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Men om jag gör en försäljning måste inte det redovisas i mitt kassaregister då? Eller kan jag skriva ett kvitto och ta med kopian i verifikationen?
Detta för mig vidare in på en annan fråga jag funderat över. Om jag väljer att skicka varor,ej webshop, bara beställning via telefon eller mail. Måste det redovisas via kassaregistret eller kan jag skriva kvitton och ha med det i bokföringen som verifikation?
KjellP
CHAMPION

Jo, det ska redovisas i kassaregistret, du har ju inte gjort någon "försäljning" av detta förut. Se kundens tillgodo som ett betalningssätt där kunden betalar med ett tillgodohavande. (Du har ju redan fått in pengarna på bankkontot via Swish)
Andra frågan: Om kunden betalar med Swish eller kort så tycker jag att man kan registrera försäljningen precis som vanligt i kassa och bifoga ett ordentligt kvitto.